Full version: Årets häxa?
Pirum
Aftonbladet Kvinna har en omröstning där man väljer vem som är "Årets häxa".

För egen del har jag svårt att tolka ordet "häxa" som positivt; för mig så är det en le trollpacka som är stygg mot djur och skrämmer barn för skojs skull. Möjligen undantaget den fantastiska Magica de Hex.

Men, Aftonbladet beskriver det som "En kaxig kvinna som retar folk – och som är framgångsrik och stark."

Så, vem röstar ni på?

Mer beskrivning finns nedan.

http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story...,808111,00.html
Hannele
CITAT (Pirum @ 11-04-2006, 11:45)
För egen del har jag svårt att tolka ordet "häxa" som positivt

Jag ska bli häxa i mitt nästa liv, örtböckerna har jag redan skaffat. laugh.gif tongue.gif wub.gif
Pirum
Glömde ju själv att svara, men om nu priset ska vara positivt, så går min röst till Kikki. Hon är dem som verkar mest sympatisk av kandidaterna. Förutsatt att hon inte kör full igen, men, det har hon väl inte gjort hittills i år antar jag.

Förstår dock inte riktigt varför exv Anitra Steen eller Maria Carlshamre är med bland kandidaterna.
Caprice
Om det ska vara en positiv utmärkelse, vad sjutton gör då Anna Sjödin på listan...?? wacko.gif
Betty
CITAT (Caprice @ 11-04-2006, 13:08)
Om det ska vara en positiv utmärkelse, vad sjutton gör då Anna Sjödin på listan...?? wacko.gif

För att hon vågade visa sitt rätta jag kanske... wink.gif rolleyes.gif
Pirum
Om det ska vara en positiv utmärkelse, vad sjutton gör då Anna Sjödin på listan...??  :wacko:

Jadu, Aftonbladet skriver väl att hon var stark, oblyg och hade humör. Och att detta är egenskaper som sällan anses vara bra hos kvinnor, eftersom "vi" (=samhället) vill att kvinnor ska vara nätta och trevliga.

Jag tolkar dock Anna som att hon var full, bråkig, ful i munnen och ilsken. Och det är egenskaper som jag tycker är dåliga för kvinnor. Och män.

(Det blir ju ofta så, om man kritiserar kvinnor som är kaxiga, pratglada, etc, så får man höra att man inte tycker om starka kvinnor. Vadå starka? Jag anser att kaxighet är en dålig egenskap även hos män, exempelvis)

Kan ju tillägga att jag funderar på att spika upp Jantelagen på väggen, enkom för att jävlas med folk smile.gif
Caprice
CITAT (Betty @ 11-04-2006, 13:13)
Om det ska vara en positiv utmärkelse, vad sjutton gör då Anna Sjödin på listan...??  :wacko:

För att hon vågade visa sitt rätta jag kanske... wink.gif rolleyes.gif

Kryddan03
Vi kanske skulle ha en omröstning och utnämna Odlas häxa och häxmästare nu till påsk? smile.gif
Med utgångspunkt från Aftonbladets mer positiva tolkning förstås:
"En kaxig kvinna/man som retar folk – och som är framgångsrik och stark." Kanske med tillägget "och är bevandrad i häxhortokultur." biggrin.gif
andersen
Förstår inte riktigt,hur kan det vara möjligt att bli vald till årets häxa kan var något positivt? kan det vara något att berätta till barnbarnen? jag vägrar att rösta!.
Pirum
CITAT (andersen @ 11-04-2006, 18:36)
Förstår inte riktigt,hur kan det vara möjligt att bli vald till årets häxa kan var något positivt? kan det vara något att berätta till barnbarnen? jag vägrar att rösta!.

Jag tycker också att häxa är ett negativt ord, men i modern nyromantisering så är det istället ett ganska positivt ord tydligen. Tror det kan vara influerat av den våg av sagor som sveper över oss nu i form av fantasy-litteratur och dito TV-serier.
ingrid fuxwall
Tycker inte häxa har någon negativ klang, kanske eftersom jag jobbar hårt på att bli en.

För mig har ordet kommit att betyda någon som tar ett steg tillbaka och använder sig av sådant som växer istället för en som köper allt fixfärdigt.

ingrid
Ophelia
Har röstat på en som jag gillar starkt. Hon har ganska mycket stake smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon