Såg sädersärlan i söndags och hörde flugsnapparen i morse - nu vore det väl banne mig om inte "den riktiga" våren inte är runt hörnet
/David i Viksjö
kristerh
13-04-2006, 12:23
Igår såg jag rödhaken (södra stockholm) krister
Lars-Olof Arvids
13-04-2006, 13:35
Svartvit flugsnappare i Stockholm nu är tidigt! I mina bohuslänska marker brukar de inte dyka upp förrän alldeles i slutet av april. Sädesärlan har däremot kommit hit också. Det är alltid lika trevligt att se den springa och leta efter insekter på någon åker eller gräsmatta. Den hör till de tidigaste av långflyttarna, d v s de flyttfåglar som inte följer vädret utan litar på att deras inbyggda klocka ska tala om när våren har kommit här uppe i norr. Till den andra gruppen flyttfåglar (kortflyttarna, som följer vädret) får vi nog räkna rödhaken, även om många övervintrar i södra Sverige. Jag har haft en rödhake vid min fågelmatplats hela vintern. Tänk vad härligt när rödhaken börjar sjunga i någon grantopp! Den brukar vara den fågel som sjunger längst på kvällen och börjar tidigast på morgonen.
Olle
Aries
14-04-2006, 09:41
Bofink såg jag här i Eskilstuna igår. Andra vårtecken denna vecka har varit: tussilago, citronfjäril, nässelfjäril, skogsödla, myror och spindlar. "många spindlor", som dottern sa. ;-)
Inga från Närke
14-04-2006, 12:06
CITAT (kristerh @ 13-04-2006, 13:23)
Igår såg jag rödhaken :wub: (södra stockholm) krister
Har ni inte sett min bild i album Djur 2006. Denna hade jag på besök 2 april.
Inga från Närke
14-04-2006, 12:09
CITAT (Aries @ 14-04-2006, 10:41)
Bofink såg jag här i Eskilstuna igår. Andra vårtecken denna vecka har varit: tussilago, citronfjäril, nässelfjäril, skogsödla, myror och spindlar. "många spindlor", som dottern sa. ;-)
Den hade jag på besök 31 mars:
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.