Lotta150
Hur kallt kan man ha epihyllum? Jag har börjat ställa ut dom dagtid nu på min inglasade balkong. Den är i öster-/söderläge, så dagtid börjar det bli ganska behagliga temperaturer nu smile.gif
När kan de börja få stå kvar nattetid? Klarar de det redan nu? Klarar de ner mot nollgradigt? Det är ju flera grader varmare på balkongen än "ute".
Rossi
Man får vänta med att ställa ut dem tills frostrisken är över.

Mina Epiphyllum blommar/har knoppar just nu så jag behåller dem inne i värmen än så länge (har haft dem i 8-11 graders förråd under hela vintern).
Alexander-VG-zon3
http://davesgarden.com/pf/search.php?searc...h&Search=Search
kolla vilken du har på länken där står temp med skrivet men efter att ha avhärdat den så skulle jag lämna en sån ujte vid en natt temp på 5c lika dant som med paradisträd
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lotta150 @ 11-04-2006, 12:03)
Klarar de ner mot nollgradigt? Det är ju flera grader varmare på balkongen än "ute".

kolla på länken jag vet inte om dom klara ner mot noll men en +5c natt temp klara dom nog men jag vet inte när dte går ner mot noll
Annelie32
Kan man ha epiphyllym i kylskåp över vintern ?
jag ska byta mitt kyl och frys och tänkte kanske man ska använda den kylen i 3 månader och förvara kaktusar och dyl i ?
Lotta150
CITAT (Rossi @ 11-04-2006, 13:53)

Mina Epiphyllum blommar/har knoppar just nu så jag behåller dem inne i värmen än så länge (har haft dem i 8-11 graders förråd under hela vintern).

Men på balkongen är det ju flera grader varmare i och med att den är helt inglasad. Har inte riktigt koll på hur många grader men det är rätt så mycket mildare. Ska nog lägga ut termotern där inatt och kolla. Men dom klarar ner mot noll i alla fall då, eller runt 5 grader?
Rossi
CITAT (Lotta150 @ 11-04-2006, 13:37)
CITAT (Rossi @ 11-04-2006, 13:53)

Men på balkongen är det ju flera grader varmare i och med att den är helt inglasad. Har inte riktigt koll på hur många grader men det är rätt så mycket mildare. Ska nog lägga ut termotern där inatt och kolla. Men dom klarar ner mot noll i alla fall då, eller runt 5 grader?

Fem grader är inga problem om det är enstaka nätter.
Alexander-VG-zon3
dom klara ner mot +5c men inte runt 0 klara dom inte . men +5c varje natt kan dom klara om dte går upp imott +15-10c på dan .men mätt tempen både under dagen och natten å se vad där står
Lotta150
OK, jag testar med ett par stycken och mäter temp inatt.

Tack för era svar!
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Annelie32 @ 11-04-2006, 14:26)
jag ska byta mitt kyl och frys och tänkte kanske man ska använda den kylen i 3 månader och förvara kaktusar och dyl i ?

Tror inte det fungerar, för kaktusar går ju aldrig helt in i vila de är ju inte lövfällande så de brukar behöva ljus och jag tror luften blir lite instängd för dem. Möjligtvis kan det gå att förvara lövfällande bonsaier och dylikt i ett kylskåp de brukar gå helt in i vila.
Annelie32
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,11-04-2006, 15:42)
CITAT (Annelie32 @ 11-04-2006, 14:26)

Tror inte det fungerar, för kaktusar går ju aldrig helt in i vila de är ju inte lövfällande så de brukar behöva ljus och jag tror luften blir lite instängd för dem. Möjligtvis kan det gå att förvara lövfällande bonsaier och dylikt i ett kylskåp de brukar gå helt in i vila.

Aha attans oxå smile.gif
jag som tänkte det vore perfekt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon