Jag är uppvuxen på landet, men bor numera i en liten 2:a i Örebro. Saknar såväl balkong som trädgård, men odlar så det står härliga till i alla fall! Jag har blivit helt insnöad på tropiska frukter, som jag köper och planerar kärnorna från. Var i Stockholm i helgen och gjorde stora investeringar i fruktdisken i Hötorgshallen! Har ett 25-tal plantor i varierande storlekar, och ett 10-tal som jag hoppas ska titta upp ur jorden snart! Det går åt mycket blompinnar, krukor och växtbelysning, men det växer. Mina fönster är överfulla, så alla "vanliga" växter, ex fikus, murgröna med mera har adopterats bort till min lillebror och andra välvilliga släktingar.
Gick in i väggen för ganska exakt ett år sedan pga ett jobb där jag vantrivdes. I samma veva kom mitt odlingsintresse igång på allvar. Sökte in till Trädgårdsmästarutbildningen med inriktning hälsa och design på Wij Trädgårdar i Ockelbo, och kom in! Fick dock samtidigt ett jättebra jobb hemma i Örebro, så studieplanerna lades på hyllan ett tag. Har redan läst 4 år på universitet, så det kändes tungt ekonomiskt att börja plugga igen, även fast jag brinner för just den här utbildningen. Det kanske kan bli någon gång i framtiden....
Eftersom det hittills inte blivit någon trådgårdsmästare av mig, har jag min egen lilla "trädgård" hemma, och jag längtar till den dag jag kan köpa mitt lilla faluröda torp med vita knutar på landet. Där ska jag odla så mycket det bara går. Första inköpet blir en jasminbuske som ska stå i trädgården och dofta underbart. Tills vidare försöker jag bli expert inom mitt eget lilla gebit: tropiska frukter.