Bee
Jag har en fråga om jord. Gammal - och mina ögon värdelös - jord. Hur är det nu, räknas det som trädgårdsavfall och är det därmed olagligt att kasta sådan jord ute i naturen? Jag behöver byta jord i ett par rabatter plus att jag tröttnat på myrkolonin i min stora utomhuskruka. Jorden innehåller allehanda ogräs. Det känns knepigt att behöva hyra kärra och släpa iväg jorden till en återvinningscentral bara för att bli av med den.

Hur gör ni? Eller skall man inte fråga sånt så här öppet?
KURT
Gammal jord passar bäst i komposten. Annars har jag ALDRIG hört talas om att man skulle behöva byta jord i rabatter, bätter att komplettera med gödning och mullämnen.
Åsa, mälardalen zon 2
Nä byta jord i rabatterna brukar man inte behöva göra, rejält med kogödsel, kompost och dylikt fixar till både srukturen och näringsinnehållet.
Bee
Där ser nu hur duktig jag är i trädgården laugh.gif
Fast jo, det har rotat sig både kirskål och gräs i rabatterna och jag ser ingen utväg ur eländet än att byta. Jo, man kan ju äta upp kirskålen, då lär den väl försvinna!

Kompost har jag ingen. Jag har en alldeles vanlig liten radhustäppa.
carren
Jo, jag håller med om att det är lite problematiskt att bli av med jord och tex grästorvor som blir över när man tex gräver en ny rabatt. Vi har sådan tur att vi bor granne med skogen... Så en och annn kärra hamnar där. Förmodligen helt olagligt men jag försöker sprida lite snyggt så att det inte ska synas så mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon