MarieP
Halloj,

Undrar om nån kan hjälpa en gröngöling.

Vilket är bästa sätt att tvätta altanen som är i tryckimpregnerat? Har hört att högtryckstvätt stänker ner fasaden och att det inte heller är bra för virket. Nån som vet? Andra bra tips?

(Vill ju helst slippa ligga på knä...)

Mvh
Marie blink.gif
ingrid fuxwall
Det finns ju speciella tillsatser till högtryckstvätten som ska vara bra, själv tycker jag inte det.

ingrid
netaave
Klorinvatten och skurborste, och skölj med vattenslang.
Högtrycket är nog bra men då ska du enbart ha varmt vatten. Fasaden är bara att spola av sen.
Trät reser sig lite så för bästa resultat, slipa av det innan du oljar sen.
stina
Vi skurade vår altan förra sommaren med Svinto. Hade inte gjort det på flera år så den var verkligen hemsk!!! ohmy.gif Resultatet blev kanonbra, fast det var rätt slitigt.... Jag vågade inte använda Klorin eller något annat starkt för jag har en stor perennrabatt precis nedanför och jag var rädd att ha död på växterna.

/Stina
netaave
CITAT (stina @ 11-04-2006, 19:23)
Vi skurade vår altan förra sommaren med Svinto. Hade inte gjort det på flera år så den var verkligen hemsk!!! ohmy.gif Resultatet blev kanonbra, fast det var rätt slitigt.... Jag vågade inte använda Klorin eller något annat starkt för jag har en stor perennrabatt precis nedanför och jag var rädd att ha död på växterna.

/Stina

Lägg en pressenning över växterna så går det bra.
Sollan
CITAT (netaave @ 11-04-2006, 19:15)
Klorinvatten och skurborste, och skölj med vattenslang.

Klorin använder jag aldrig då det är skadligt för miljön. Tar i stället varmt vatten och grönsåpa och skrubbar med långborste. Spolar sedan av med slangen. Doftar gott gör det också... smile.gif
kristerh
Jag har ett munstycke till min kärcher högtryckstvätt som ser ut som ett dammsugarmunstycke, den är superbra, vill man kan man koppla till rengöringsmedel, men den tvättar så bra att jag brukar bara köra med vatten.
krister
Sollan
CITAT (kristerh @ 12-04-2006, 13:12)
Jag har ett munstycke till min kärcher högtryckstvätt som ser ut som ett dammsugarmunstycke, den är superbra, vill man kan man koppla till rengöringsmedel, men den tvättar så bra att jag brukar bara köra med vatten.
krister

Förstör man inte trävirket med en sådan? Och blir det jämnt? Eftersom vår altan har några år på nacken har den mörknat och det ser ju inte skojsigt ut om det blir fläckigt...
Det låter ju onekligen lättsammare än långborsten....
kristerh
CITAT (Sollan @ 12-04-2006, 21:31)
Förstör man inte trävirket med en sådan? Och blir det jämnt? Eftersom vår altan har några år på nacken har den mörknat och det ser ju inte skojsigt ut om det blir fläckigt...
Det låter ju onekligen lättsammare än långborsten....

Det blir jättesnyggt, det gäller att röra munstycket hela tiden när man tvättar annars kan det bli små ringar, men då är det bara att köra ett varv till, den sliter inte på träet vad jag kan se wink.gif enda problemet är att den inte riktigt kommer åt i hörn och kanter (den är rund) men det kan man ta för hand.
krister
Sollan
Kanske sambon ska få en vårpresent då....? Har inga baktankar alls. sleep.gif
MarieP
Tack för alla bra tips!

Var inne på högtryckstvätten, men det slutade med att jag skurade med såpa och långborste. Lite slitigt var det, med det blev rent och snyggt! Tog inte alltför lång tid heller. Nu ska jag bara olja så fort det har torkat ordentligt...

Kanske blir en högtryckstvätt nästa år...

Marion smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon