Full version: Vid fjällens fot
*Felix matte*
Fantastikt vackert vårväder. Vi var på tvåtimmars sloterfärd, bl.a till segelflyglägret
långt ute på Paittassjön. Bilparkering och husvagns/husbilscamping ute på isen
Då känner man sig trygg... håller isen för stora husbilar så håller den för skoter smile.gif

Fler bilder för er som vill se hittar ni i detta album.

Kathy
Blir man nå´avundsjuk då??? sleep.gif
Näääääe, inte alls. tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Fantastiska bilder!! Jag skulle mycket väl kunnat tänka mig åka på en skotertur däruppe! wub.gif wub.gif
Eva i Skåne
Vilka underbara bilder och ett sånt härligt klart väder ni hade.
Jag hoppas jag nån gång kommer så långt upp i norr och får uppleva ert landskap.

Härligt ser det ut wub.gif

men just nu är jag glad att vi inte har allt det där vita kvar här sleep.gif
*Felix matte*
Det var så mysigt strålande sol hela dagen och kul å se när segelplanen bogserades upp och hur de letade de rätta vindarna och steg tills man inte såg mer än en prick.
Kul också med camping på sjön... i april när ni neråt landet rensar i rabatterna. tongue.gif
Sjön är så jättestor, vi åkte kilometrvis innan vi kom till lägret. ohmy.gif
Hel dag i friskluften tar på krafterna... har ju inte kunnat vara ute ...mer än till o från bilen... sen i september smile.gif Tidig natti ikväll smile.gif
netaave
Vilken kanondag ni haft! Vilka underbara bilder!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Visst är det vackert men nu vill jag ha vår, sol och värme.

När brukar våren komma till er?

Elisabeth
*Felix matte*
Vi kallar det här vår... det är när vi har 5 -10 plusgrader, sol och man kan vara ute från morron till kväll... när snötäcket sjunker så man kan se det med blotta ögat.. man hör hur det "knastrar" när det blir till vatten
fåglarna sjunger så vackert när man sitter vid elden och grillar korv...ekorren kommer fram och kikar om det finns något ätbart, hermelinen leker tittut osv osv... ja då är det våååår wub.gif

Vi häruppe har ingen sådan vår som ni har, jag har varit med om det en gång... blommande träd i maj... det var en upplevelse smile.gif
Men när försvinner snön då hos er?

Hur långt uppe är du? Jag har inte kommit högre upp än till Sundsvall.

Elisabeth
*Felix matte*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 11-04-2006, 21:00)
Men när försvinner snön då hos er?

Hur långt uppe är du? Jag har inte kommit högre upp än till Sundsvall.

Elisabeth

Jag bor i Kiruna. Snön är helt borta någon gång i maj... kanske mitten av... det är lite olika år från år.
Idag var vi i Nikkaluoktatrakten.. tror det är 8 mil härifrån.

Vi har 86 mil till Sundsvall.
Jag skulle gärna vilja komma upp till Norra Sverige, kanske se middnattssolen. Men det är ju så långt att åka och så alla mygg...

Är det inte jobbigt med den långa vintern? Får genast mera ont i mina leder när jag tänker på det.

Men även i Södra Tyskland fick dom snö igår och idag.

Elisabeth
ninnisky
De underbara bilderna fick mig faktiskt att längta lite efter vinter igen biggrin.gif biggrin.gif
Anki på Öland
Hissnande vackert! Men jag föredrar det på bild...... har gått ute och pillat i trädgården hela dagen i bara "skjortärmarna". Lite skillnad!!
Anki
Castea
Oj, imponerande! rolleyes.gif
Gillan
Jag skulle ljuga om jag sa att bilderna får mig att
längta dit just nu wub.gif

Men oerhört vackra bilder, så vem vet, nästa vinter
kanske du har en objuden gäst som står och bankar
på dörren och vill följa med på scoterfärd wub.gif tongue.gif
Inga från Närke
Vad fina bilder du tagit. För mig som bor i Närke så är man förundrad över den vackra naturen, men jag är ingen vintermänniska så själv skulle jag aldrig åkta dit, men se på bilder och njuta är en höjdare när det är så fina som bl.a. dina.
Hannele
Sådan P-plats hade vi på havet... (visade ingen bild på det).
Mäktigt och vackert är det.
fifi
Elisabeth Västkustkolonisten skrev:
Men det är ju så långt att åka och så alla mygg...

Jag måste dementera detta på en gång. Det är inte långt att åka till Lappland, bara drygt en timme med flyg från Stockholm, och här har inte funnits någon mygg på de senaste 5-6 åren.
Mycket mera mygg är det i Thailand.

När vi har vår-vinter så är det väldigt varmt i solen, oftast över +20 grader i lä, fastän det finns mycket snön kvar, man sitter och solar i bara "skjortärmarna" eller åker skidor i baddräkt.

Jag tror inte att man kan förstå hur skönt det är om man inte varit med om det. Det går inte alls att jämföra med vinter och snö söderut.
*Felix matte*
CITAT (fifi @ 12-04-2006, 13:03)
Elisabeth Västkustkolonisten skrev:
Men det är ju så långt att åka och så alla mygg...

Jag måste dementera detta på en gång. Det är inte långt att åka till Lappland, bara drygt en timme med flyg från Stockholm, och här har inte funnits någon mygg på de senaste 5-6 åren.
Mycket mera mygg är det i Thailand.

När vi har vår-vinter så är det väldigt varmt i solen, oftast över +20 grader i lä, fastän det finns mycket snön kvar, man sitter och solar i bara "skjortärmarna" eller åker skidor i baddräkt.

Jag tror inte att man kan förstå hur skönt det är om man inte varit med om det. Det går inte alls att jämföra med vinter och snö söderut.

Alldeles riktigt fifi smile.gif det går inte att beskriva... måste upplevas. wub.gif
renate
Underbart vackra bilder,vilka vyer.Att parkera på en stor sjö skulle inte jag vågar hmm är rätt för vatten.
Här näre börja våren kommermed stormsteg,men solen och värme saknar vi.
Snöflinga
Härliga bilder rolleyes.gif Visst är det så att årstiderna är annorlunda där oppe i Nordlandet ... Vintrar är vintrar, med snö och kyla så det knirrar under pjäxorna men ändå inte så kallt när det är -30 som här nere när det är -15, eftersom luften är mycket torrare där .... för att inte tala om norrskenet ohmy.gif och när våren kommer då märks det... söderväggarna är varma och det droppar och skvalar ...

Sedan ljuset.. (nu blir jag nästan lyrisk) under en period går solen bara ned till horisonten för att sedan gå opp igen rolleyes.gif

Vet, eftersom jag bodde där under barndomsåren och återvänder dit nästan varje sommar .... för att inte tala om fisket tongue.gif
Idag skulle jag gärna vilja byta med det soliga vintervädret i Norrland. För det är inte roligt här i Göteborg. Det spöregnade förut när vi var i stan och så det där råa.

Det är ju bara här på västkusten vi har det råa vädret. Det är så skönt här på sommaren, men vintern är fördj....

Vi åker ju ibland ner till bayerska alperna och även där är vintern något helt annat än här.

Elisabeth
*Felix matte*
Nej byt inte med oss ... inte idag och imorron iaf.
Här har snöat till o från idag och bara 3 plusgrader sad.gif
Inte förrän på lördag ska vi se solen... om SMHI har rätt i sin prognos. smile.gif
adrian
CITAT (Felix matte @ 13-04-2006, 20:33)
Inte förrän på lördag ska vi se solen... om SMHI har rätt i sin prognos. smile.gif

Det är otroligt vackert däruppe hos er... wub.gif
*Felix matte*
CITAT (adrian @ 13-04-2006, 21:45)
CITAT (Felix matte @ 13-04-2006, 20:33)

Det är otroligt vackert däruppe hos er... wub.gif

Javisst är det vackert. wub.gif
Inte konstigt alls att folk "nerifrån" blir helt hänförda när de ser naturen här.

Jag har ju också numera alltid kameran med mig... det är liksom lättare att se det vackra genom linsen tongue.gif
Det har jag lärt mig sedan jag blev medlem här på Odla
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon