Full version: Bevattning
Kajsa på ostkusten
Är i färd med att välja typ av bevattningssystem. Det finns ju ett par varianter att välja på...Hozelock Autokit eller Hydromat Termo är väl två olika system...vilka fördelar/nackdelar finns med dessa?
Vad tycker forumet?
rolleyes.gif
Karin
AndreasBlomquist
Jag har en Hydromat Termo. Jag har ju fortfarande inte fått mitt växthus så jag kan egentligen inte säga något om den. Har läst både positiva och negativa saker om den här på forumet.
Katti med torpet
Jag har en Hydromat som jag använde en sommar, fick dock aldrig till det riktigt bra. Det var svårt att få samma mängd vatten om man hade krukor på flera olika höjder. Tyckte dessutom att systemet blev igensatt. Fördelarna är väl att du enkelt kan blanda i flytande näring och att det till viss del anpassar vattenmängden efter värmen samt är billigt. Men det hälper ju inte om det inte funkar...

När vi fick växthuset klart gick vi istället över till Gardenas digitalstyrda droppbevattning. Betydligt dyrare men med helt andra möjligheter till utbyggnad. Finns en uppsjö av olika munstycken beroende på om du vill ha vatten dimma, droppmunstycken eller spridare i miniatyr. Vattenmängden reglerar du individuellt på varje munstycke. Har bara kört en sommar men funkade tillräckligt bra för att kunna lämnas obevakat några veckor åt gången.
Vi tittade även på Hozelock som har motsvarande lösningar men på något sätt gillar jag Gardena bättre, känns som att kvaliten är lite bättre men det kan vara inbillning.
Beror ju också på vad affärerna runt dig säljer för märken. Gardenas droppbevattning köper vi på Bauhaus i Länna (sthlm) som har ett brett utbud av just det systemet.
Söderåsen
Hej.
Titta på www.sydsvenskbevattning.se - dom har bra grejer typ Gardena, fast billigare. Et sätt kostar ca. 700 kr. inkl. timer af märket Claber. www.claber.com. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon