Merlin
Ni måste vara urless på såna frägor vid det här laget laugh.gif - men jag frågar ändå biggrin.gif

Häcken ska inte vara så hög och lika buxbom till formen. Jag tänkte på isop förut men den är ju inte så stram som jag vill ha det. Det ska bli riktiga kvarter kring köksväxterna.
Lena i Torslanda
Du kanske kan testa med lavendel. jag har det själv runt mitt grönsaksland. Det går att klippa den stram och blomningen får man på köpet.
Merlin
Jag bor i zon 3-4. Går det med lavendel???
Åsa, mälardalen zon 2
Om växtplatsen är solig och mycket väldränerad borde det inte vara någon problem att odla lavendel i zon 3-4, de ska gå i ännu högre växtzon förutsatt att dräneringen är bra.
Merlin
Lavendeln blir ju förvedad efter ett par år, går det att undvika? Jag tycker att den ser så spretig ut då. Ska man klippa sidorna som man gör när man beskär buskar?

Vad tycker ni om måbär-bli den för hög/bred?
mulle
Jag har isop runt mitt grönsaksland. Blomningen är inte bara ljuvlig, den drar till sig massor av fjärilar, bin, humlor och blomflugor också!
Mulle
Gåsis
Jag har måbär. Går att hålla både låg och ganska smal. Dessutom går det utmärkt att använda sticklingar för dom rotar sig snällt.

/Åsa
mulle
CITAT (Gåsis @ 12-04-2006, 08:49)
Jag har måbär. Går att hålla både låg och ganska smal. Dessutom går det utmärkt att använda sticklingar för dom rotar sig snällt.

/Åsa

När tar du sticklingarna, Åsa? Jag har försökt men eftersom de har varit allt annat än snälla så måste jag göra något grundläggande fel...
Mulle
Gåsis
Ja, hmm wacko.gif Dom gallrade måbärsbuskarna på jobbet förra sommaren, försommar kanske. Då tog jag bara lite ris och stoppade ner runt landet som inte hade någon häck. Det var lite olika längt, tjocklek och ålder på det jag stoppade ner. Låter expert wacko.gif laugh.gif Men det tog sig bra, det var bara någon enda av dom allra minsta som inte ville.

Kanske någon annan kan ge ett riktigt svar?

/Åsa
mulle
CITAT (Gåsis @ 12-04-2006, 09:43)
det var bara någon enda av dom allra minsta som inte ville.

/Åsa

Jag tog bara små...
Där ser man - storleken spelar visst en roll! tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Mulle
katah
lingon rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon