|
maloppa
11-04-2006, 20:31
Har ett växthus på 10 kvm som jag ska köpa en fläkt till. Har tänkt ha det uppvärmt på våren för att driva sådderna, inte som vinterväxthus alltså. Nu hittade jag några fläktar på Clas olsson och undrar om de är ett bra alternativ och i såna fall vilken storlek o effekt man ska välja. Är helt rudis på allt vad kilowatt och sånt heter Beskrivning av fläkten: "Värmefläkt av hög kvalitet för uppvärmning av byggplatser, tvättstugor, garage m.m. Effektväljare för halv och full effekt. Utrustade med bimetalltermostat. Automatiskt överhettningsskydd. Rostfria rörelement. Kan även köras i kalluftsfunktion. Bärhandtag. Epoxylackerad plåt i aluzink.IP-44. Fäste för upphängning på vägg medföljer. Lev. med 2m kabel. 230V med jordad stickpropp. 400V med europahandske." Finns i 2, 5 och 9 KW, vilken är lämplig till mitt växthus??? Är den lämplig överhuvudtaget? Snälla hjälp mig... Clas olsson Här finns länk till fläkten!
AndreasBlomquist
11-04-2006, 21:28
Det ska räcka med en 2 KW fläkt. Allt större fläkt kräver ju också en högre spänning, 400V istället för som brukligt 230V. Försök ta reda på luftflödet, det är ju också väldigt viktigt hur mycket luft som den kan cirkulera per timme.
Katti med torpet
11-04-2006, 22:01
Du skriver att den har kall-lufts funktion. Det är bra men jag antar att du måste slå om till det själv? Jag har en Tropic köpt på Bauhaus (finns även på Willab) och finessen med den är att när rätt temp är uppnådd stängs värmen av men fläkten fortsätter gå. Den tuffar och går dygnet runt med varm eller kall luft beroende på vad som behövs. Mycket smidigt tycker jag och spar el då värmen aldrig är på i onödan. Den kan även köras som temperaturstyrd fläkt utan värme, bra heta sommardagar t.ex.
maloppa
12-04-2006, 21:41
Tack Andreas o Katti för snabbt svar. Fick frågan av min son idag varför jag inte har några växter i mitt växthus och han fick till svar att jag inte har ngn fläkt som skydd för kalla nätter. Men nu har jag kanske en snart. Bauhaus ligger ju brevid Clas olsson så jag ska skicka in gubben där ngn dag och kolla. Den tropic verkar vara precis vad jag är ute efter. Sen återstår bara att få hit en elektriker o dra in elen till växthuset men snart kanske mina små gröna får flytta ut. Börjar bli trångt inne.
AndreasBlomquist
13-04-2006, 08:09
Ville bara tillägga att även jag har inköpt en Tropic till mitt kommande växthus. Som med allt annat så finns det ju både postiva och negativa historier om den, men jag valde att ignorera de negativa historierna.
pisanggoreng
13-04-2006, 13:46
Om man inte just vill ha en grön som heter något som har med odling och växtlighet att göra kan man köpa en billigare byggfläkt på t.ex. ÖoB för en billigare peng.
kerstin z5-6
14-04-2006, 09:29
och de fungerar exakt lika bra .. min blåser kalluft av sig själv när tempen uppnåtts , kostade 295 kr o värmer ett 20 kvm stort växthus ....
maloppa
14-04-2006, 11:47
Tack o bock för tipsen, har inte hunnit inhandla ngn ännu så alla tips tas tillvara. Varför betala mer när man kan betala mindre för samma funktion  . Nu ser jag solen kika fram så det kanske blir en vår trots allt regn ute och lite varmare blir det ju även i växthuset - inte tillräckligt för plantorna men för mig o min kaffekopp . Glad påsk på er alla jordnära....
polecat
14-04-2006, 17:08
Den fläkt som du Kerstin beskrev för 295 kr vad heter den och var är den inköpt?
kerstin z5-6
14-04-2006, 17:21
Köpt på C Olsson om jag minns rätt - ingen vidare bild -men det är den svarta fyrkantiga klumpen som syns här
pisanggoreng
14-04-2006, 19:32
Min låda ser likadan ut och är köpt på ÖoB. Blåser också kalluft när önskad temp är uppnådd.
Katti med torpet
15-04-2006, 06:58
Ja då skulle inte jag tveka. Finns ju ingen anledning att betala mer för samma funktion. Skulle min Tropic braka ihop så blir det en tur till C.O.
kerstin z5-6
15-04-2006, 10:16
Pisang har rätt ! maken köpte den åt mej PÅ ÖB :::
maloppa
21-04-2006, 06:54
Tack alla engagerade, nu är fläkten inhandlad och går för andra dygnet. Köpte en på ÖB för 395 kr på 2kW. Igår flyttade jag ut resten av de omskolade sådderna och i morse när jag gick till jobbet såg de ut att må aldeles utmärkt trots ett par minusgrader utomhus.
Stod på beskrivningen att varmluften slår av när rätt temperatur uppnåtts och fläkten fortsätter gå på kalluft. Hoppas verkligen det fungerar för jag är inte hemma förräns kl 15 idag. Har iofs automatiska öppnare men riktigt säker känner jag mig inte ändå. Ni som är erfarna - har ni kopplat på en extra termostat på fläkten? Det står ju ingen tempangivelse på den utan bara max - min och tre olika fläktlägen, mycket, lite mindre och lite värme+fläkt. Tips mottages tacksamt...
Lady Hamilton
21-04-2006, 08:17
Jag har kopplat min fläkt till en x-tra termostat för att temperaturen skall bli mera exakt. Men min ÖB-fläkt har inte den funktionen att den går över till kallufts fläkt vid uppnådd temperatur. Och det går du ju miste om vid användning av x-tra termostat. Men jag rekommenderar dig att även använda dig av en max o min termometer så att du har koll på hur kallt/varmt det varit i växthuset på dagen eller natten (men du måste "nolla" emellan kollerna) Och i och med det så kan du lättare även ställa in termostaten på fläkten på lämplig temperatur.
kerstin z5-6
21-04-2006, 11:01
Du kan vara lugn .. jag som bor kallt till har nu min på det minsta värmeläget -och kalluftsfläktandet är guld .. det blir lätt + 27 dagtid nu -och vid nattfrost högst -2 3 grader ... jag har ingen x termostat men tempmätaren hamilton rek är bra för nerverna ..
Att fläktarna startar och blåser varmluft vid inställd minitemp och stänger av värmeelementet när det blivit tillräckligt varmt det är väl OK. Men startar fläkten när det är 25 grader??? Eller går fläkten hela tiden och det är värmeelementen som slår till och ifrån?
kerstin z5-6
22-04-2006, 21:36
Det är värmeelementen som går på o av , men eftersom jag vill ha kontinuerlig fläkt passar det mej utmärkt -eller hur menar du ?
jag menar att när det är minus ute kan det vara av mindre intresse att fläkten går igång, med avstängt värmeelement, innan det har blivit upp emot 20-25 grader i växthuset eller i dess inneväxthus.
Lady Hamilton
23-04-2006, 08:12
Varför det uno? Det är ju bra med luftcirkulation och då blir även temperaturen mera jämn i hela växthuset
Siv i Bollnäs
23-04-2006, 09:29
Jag har märkt att det råder en viss förbistring när det gäller värmefläktar i växthus. Jag har en fläkt som heter Tropic 1000, inköpt för 795 kronor hos Willab. (Dom har samma fläkt i år, men nu kostar den 649:- "jubileumspris") Den är gjord för att kunna användas i våta utrymmen, alltså godkänd för användning i växthus. Den är omställbar mellan 1000 W och 2000 W. Två reglagerattar finns det - den ena sköter enbart fläktfunktion, den andra värme+fläkt. Det är inte så att fläkten automatiskt sätter igång direkt efter att värmen kopplats ifrån. Man vrider istället ratten till det läge man vill att fläkten ska starta. Och det är ju inte heller så att fläktarna blåser "kalluft"; luften kyls ju ner i och med att det blåser. Man sätter upp en termometer bredvid elementet och när temperaturen uppnått den nivå när man vill ha fläkten igång för nedkylning av luften så vrider man ratten så att fläkten startar. För enkelhets skull kan man göra en markering på ratten så slipper man göra om mätningen ifall ratten skulle rubbas vid flyttning osv. På samma sätt gör man med den andra ratten dvs ställer in den på läget man vill att värmefläkten ska gå igång. När det inte behövs vare sig fläkt eller värme så står elementet i viloläge och drar alltså ingen ström. Elementet har ju inbyggd temperaturmätare och går igång vid de inställda temperaturerna. Hälsningar Siv zon 5
kerstin z5-6
23-04-2006, 11:11
Fläkt behöver man ju hela tiden , varmt blås när det sjunker under ca 8 grader och bara blås när det överstiger 15 -20 grader. Tropic verkar svårinställd vad jag har förstått på många,dessutom är den dyr . -men att markera läget är nog bra -att göra .Du hade en bra beskrivning
Klematis
23-04-2006, 16:33
Vad är det för fördel med att den blåser kall luft när det är tillräkligt varmt? Är det inte bättre att den stannar och går på när det behövs? Jag använder en vanlig kupevärmare på timer. Fungerar jättebra, men man måste ju ha koll på graderna så den går igång med lagom långa stunder. Klematis
kerstin z5-6
23-04-2006, 17:31
Fläkt är nästan viktigare än ljus för plantor ,i alla fall lika viktigt - mögel brännskada av hetta , allmän klenhet, ohyra , kan lätt dyka upp i ett helt luftstillastående växthus , ju mindre hus desto viktigare med luftcirkulationen . När det är minusgrader ute kanske inte ens luftningsfönstren är uppe särskilt länge . Het luft utan cirkulation skadar växerna snabbt , medan de kan klara sig längre om luften cirkulerar Dessutom avhärdas de för utelivet , blåst , om det är lite vind inne i växthuset med . Den främsta anledningen till ständig fläkt för mej är alltså bättre växthusklimat o mindre brännskaderisk på växterna dagtid , samt att de iomed den cirkulerande luften även tål rätt låga natttemperaturer
maloppa
24-04-2006, 20:08
oj va mycket man får lära sig här på Odla. Precis som Hamilton sa så hade min fläkt naturligtvis ingen kalluftsfunktion, det tillhörde en annan modell som även den stod med på min bruksanvisning. Däremot finns det tre fläktlägen med lite, mellan eller mycket värme och dessutom kan man ställa in värmen på max till min. När det är minusgrader kl 06 och jag åker till jobbet så har jag låtit fläkten gå på lägsta värmeläget och blir det för varmt under dagen så öppnar sig takluckorna. Hittils mår plantorna prima. Har funderat på att skaffa en termostat men som Kerstin säger så går man ju miste om fläktfunktionen då. Det är ju en hel vetenskap detta....men tack så jättemycket alla engagerade.
kerstin z5-6
24-04-2006, 21:25
och när du ställer temostaten på lågt läge .. så kommer den väl att blåsa bara luft ? om det är mitt på dagen o luckorna är öppna -kolla det ! har du inte en öb variant som min ???.. den HAR ju redan termostat ..och blåser ingen värme när det inte behövs , OCH _förutom att fläkten behövs jämt -är elkostnaden försumbar , så länge den inte gör annat än cirkulerar luften o inte värmer något  tjatar K
AndreasBlomquist
25-04-2006, 00:12
Funkar det inte lika bra att köra med en sådan här fläkt?  Bild från Teknikmagasinet
Lady Hamilton
25-04-2006, 07:28
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-04-2006, 22:25) ..har du inte en öb variant som min ???.. den HAR ju redan termostat ...........  Tyvärr kerstin så har ÖB även varianter som "bara" kör fläkten till rätt temp är uppnådd, sedan stannar den (varför tror du annars att jag köpte en 695:- fläkt på Älvsjömässan (nåja jag betalade "bara" 595:-)
kerstin z5-6
25-04-2006, 07:59
ja Anders vilken fläkt som helst
Klematis
25-04-2006, 16:41
Hur varmt brukar ni ha det i växthuset nu på våren näreni driver upp frön
kerstin z5-6
25-04-2006, 18:07
min. temp + 8 -och frön driver jag inne från januari -perennerna -under lysrör , men from mitten mars börjar jag flytta ut dem o sår sen ev sommarblommor i växthuset april maj Dagtid är där nu sedan någon v mer än varmt -+25 redan kl 11 på fm
maloppa
26-04-2006, 17:18
Kerstin, du hade rätt som du brukar *ler*, igår när jag kom hem från jobbet hade jag satt min på lägsta fläktläge och medium värme på morronen och gissa va glad jag blev när den blåste kallt (ja eller ingen varmluft i allafall, det är ju ingen aircondition som kyler luften). Luckorna var öppna och solen gassade så det var ca 23 grader där inne, jätteskönt. Idag satt jag där ute och det var så skönt så jag nickade till en liten stund...
Klematis
27-04-2006, 12:48
Det blir varm i växthuset nu på dagarna även opm det inte är så varmt ute. härligt att gå in och mysa lite. Har inga blommor i mitt växthus iår som jag brukar, men nästa år ska det bli igen.
kerstin z5-6
27-04-2006, 14:51
och jag köpte penseer till trappan , men de hamnade i växthuset -så jag ska ha nåt att titta på -när jag är där -kaffekokaren radion o bambustolen är redan på plats
Klematis
30-04-2006, 18:04
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-04-2006, 15:51) och jag köpte penseer till trappan , men de hamnade i växthuset -så jag ska ha nåt att titta på -när jag är där -kaffekokaren radion o bambustolen är redan på plats  Det låter härligt! Tillbringar du mycket tid där? Jag skulle ju oxå kunna köpa lite blommor och sätta dit så kan jag oxå ordna till en liten myshörna. Det är så rogivande i växthus tycker jag.
kerstin z5-6
30-04-2006, 21:41
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-04-2006, 10:29) och de fungerar exakt lika bra .. min blåser kalluft av sig själv när tempen uppnåtts , kostade 295 kr o värmer ett 20 kvm stort växthus .... Jag ska oxå köpa fläkt men sambon som, enligt han själv är ekonomisk, (jag kallar han skitsnål  ) oroar sig för elåtgången. Om man köper en snarlik fläkt som du har, som stänger av värmen av sig själv och går på vanliga uttag, vad kostar det att värma upp ett växthus per dygn. [I]Ungefär[I] Ska man isolera med något? Vi har vanligt glas bara, ska man isolera med bubbelplast? Hur får man upp plasten? Förtydligande; frågar naturligtvis alla på forumet, det är jag som inte tänkte mig för när jag tryckte på citera. Jag fattar inte riktigt. Var det en bra fläkt på ÖB? Eller en dålig?
Klematis
07-05-2006, 10:07
Jag brukar ha mina blommor, frön i hyllor i växthuset. Så klär jag in hyllorna med Dubbelfiberduk. Sätter fläkten, jag har en kupévärmare på timer, inne i tältet. Jag har oxå glas i mitt hus. Har funderat på det här med bubbelplast. Vet inte vad det kostar. Har inte han någon hobby som kostar lite??
kerstin z5-6
07-05-2006, 10:07
Öb fläkten är bra!! Särskilt eftersom den blåser bara"" kallt"" , luft,vid rätt temp", Det finns flera modeller o prisklasser naturligtvis även på andra ställen . jag tycker def att man ska satsa på en som antigen stänger av vid sådär + 8 -det går inte ställa in på exakt gradtal , men ung .. och som blåser utan värme då -eller i annat fall står stilla-sån har jag haft förr i mitt lilla växthus . -åtgången på el beror på hur kallt du har på nätterna -men jag kan säga att för mej i z5-6 är summan försumbar , och jag börjar i slutet av mars -då det kan vara -20 nattetid o minus 7-10 dagtid .. Nån hundring inte mycket mer ./månad Bubbelplast säker elkostnaden och är absolut nödvä'ndig om du ska odla tidigt , men nu i maj kanske du klarar dig utan Det finns många sätt att sätta upp den -plastproppar för andamålet finns på Willab tex OCH -ta med vännen på platskola o visa vad perenner kostar STYCK , där sen brukar det vara lugnt
Tack för svaret! idag har det öppnat ett nytt billigt byggvaruhus i stan och jag fyndade en frostvakt för endast 129 kronor! Det var erbjudande och jag sken som en sol. Med en så billig frostvakt har man råd att köpa en ny bättre sedan när man kollat upp lite bättre vad man behöver.  Den jag köpte går på vid minst 6 grader men jag har ställt min högre eftersom jag har satt gurka. Det ska väl räcka med 15 grader? Jag bor i zon 5 och det kommer att glädja min sambo att den inte drar mer. Min var på 2 kw. Undrar hur stort utrymme den kan värma upp? Det stod inte, men ett litet växthus bör den väl klara tycer jag. Har du lyckats hålla liv i en vinranka i zon 5-6 och uppvärmt växthus i mars? Får skaffa mig bubbelplast till nästa år, nu är det väl överkurs. Har även inrett en sidogarderob för sådd. Det är sååå kul med trädgård!
kerstin z5-6
13-05-2006, 21:21
Lady Hamilton
13-05-2006, 21:24
Även jag har min Zilga ute året runt zon 4-5 en bild från i fjol
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-05-2006, 22:21) Frostvakten orkade inte riktigt... Vid klockan ett inatt fick vi gå ut med kupévärmaren och ge lite extra stöd. Då var det 6 grader varmt i växthuset. På byggvaruhuset hade de oxå en sådan fläkt som du pratar om. Får nog ta en tur dit idag... tur att de har söndagsöppet. Tänkte dock så här; Vi har en inglasad, i väggarna isolerad men inte fönstrena (englas fönster) alltså förberett för helisolerat uterum. På vintern tjänar rummet som extra kylskåp (mkt praktiskt på jul när man har så mkt mat på g) Ibland fryser maten till is på ytan. Tänkte göra ett litet tält därinne och sen ha frostvakten där! Då kan man ju köpa lagerbladsträd, citronträd, fikon, övervintra pelargoner ja ALLT! Tänk vad man kan komma på på nätterna! Så du menare att en Zilga överlever UTE!!! Häftigt! Om du hade haft plats i växthuset hade du ändå haft den ute?
CITAT (Hamilton @ 13-05-2006, 22:24) Även jag har min Zilga ute året runt zon 4-5 en bild från i fjol  Imponerande! Det ger ju lite förhoppningar! Antar att man planterar mot en vägg i full sol...!?
CITAT (Klematis @ 07-05-2006, 11:07) Har inte han någon hobby som kostar lite?? Nej. Som sagt. Han är sparsam. Du ska se honom när en bildel ska bytas....
Lady Hamilton
14-05-2006, 08:23
Jag har min i full sol mot garageväggen. Zilga skall kunna klarar -30* utan vinter täckning men jag täcker min på vintern i allafall
Stenmor
18-05-2015, 14:09
Hej! Tack för intressanta inlägg. För den som vill ha bra koll eller gillar att ta hjälp av tekniken finns ett företag som heter Villasystem. De är egentligen inriktade för att ha koll på temperatur fuktighet och fläktar i hus, på vindar källare mm men säljer så klart även till växthusägare. Jag har beställt så att jag kan få info om temperatur, luftfuktighet och styra fläktens hastighet, mm från mobilen. Bygger växthuset nu så det blir spännande att se hur det funkar. Hemsidan heter http://villasystem.eu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|