fiffigafrun
06-05-2003, 19:39
Tänkte jordförbättra o förhöja en djupgrävd rabatt dåligt dränerad rabatt med kompost o grus. Hur pass förmultnad måste komposten vara för att det ska funka? Gör det något att det fortfarande finns hela kvistar (små) och löv kvar? Eller ska det mer se ut som gjord? Har ingen som helst erfarenhet av kompost så jag är helnovis...
kerstin z5-6
06-05-2003, 20:33
Gossen Ruda
06-05-2003, 21:00
Jovisst är den inte riktigt färdig men i praktiken har det ingen betydelse. Allt multnar så småningom även under jordytan. Daggmaskarna gillar det nog för då behöver dom inte ge sig upp på ytan för att skaffa föda. Med risk för att bli fågelmat.
Själv sållar jag all kompost men det är mest för att få bort småsten, kottar, plastbitar och större kvistar. Dessutom blir allt sönderdelat i småbitar och lättare att handskas med.
fiffigafrun
06-05-2003, 21:10
Det är inte min kompost utan en grannes (som jag tigger av) och de är dessutom nyinflyttade också och ännu mer oinsatt än mig i hur det ska se ut. Det var nog mest överst i varje binge som det var hela löv kvar (säkert från i höstas) men det lagret kanske jag inte behöver ta med i o f s...
Hur ska en bra kompost se ut då? Denna har nog stått ganska soligt tror jag och är säkert inte omblandad så bra heller. Och gör det nåt om den inte är helt "färdig" om jag ska blanda ut i en rätt stor rabatt? Fortsätter det inte att förmultna där i rabatten också?
Det gör inget att inte allt är nerbrutet, man vill ju tillföra mullämnen och det gör man ju oavsett om det brutits ned fullständigt eller ej. Man skulle mycket väl kunna lägga löven direkt i rabatten på hösten utan att låta dem passera komposten. Fördelen med kompost är bla att man kan blanda samman kompostmaterial med olika näringsinnehåll (näringsfattiga löv med kväverikt gräs) och få mera balans .
Enligt SLU-forskning kan tillförsel av omogen kompost ha en tillväxthämmande inverkan på växter. Tryggast och bäst är alltså att låta en kompost vila åtminstone ett år efter själva komposteringen. Men i och för sig lär nog inte en omogen kompost ta livet av växterna...
Micke
Det som händer när man tillför omogen kompost är att den fortsätter brytas ned på plats. Under själva nedbrytande processen åtgår kväve (jmf gödsel som brinner)och komposten tillför alltså inte så mycket kväve utan kan t om sno kväve från jorden. Å andra sidan kanske huvudpoängen med komposten är att få upp mullhalten i jorden och då är det väl så bra med halvmultnad kompost. Man får ju gödsla ochså. På några års sikt har jorden hos oss blivit oerhört mycket bättre med osållad halvmultnad kompost. (Grövre pinnar etc har jag rafsat bort för hand)
SannaM
Jag använder grov kompost, dvs med löv och grenar kvar, för att jorden ska behålla liv också på plats i rabatterna. Småkvistar och småsten skapar dessutom en miljö som gör jorden mindre kompakterad och som håller fukt längre.
Det jag undviker är att använda obrunnen, alltför stark kompost, dvs matkompost som inte legat till sig 3-6 månader i fria luften under regnskydd.
fiffigafrun
27-05-2003, 11:23
Men kan man då blanda i rätt stor mängd halvförmultna löv o gräsklipp i lerig jord (alt sandig jord) för att få den mer mullrik? Det borde ju bli mindre kompakt då eller?
Tänkte blanda i vanlig planteringsjord där också i min nya skogs/trollrabatt...
Louise i Göteborg
28-05-2003, 07:58
Du kan blanda i hur mycket som helst, krydda med lite peleterad hönsgödsel el dyl, så får du fart på nedbrytandet. Är det jättemycket kvistar och grovt/torrt material är det inte bra att plantera rätt i detta, då kan en liten grop med planteringsjord vara lämpligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.