Usch, det är nästan så jag vill gråta lite grann efter dagens beskärning (skövling?) av våra äppelträd. Vi tog hit en man med trädgårdsfixarfirma, sambons bror har anlitat honom för beskärning av fruktträd och varit nöjd.
Jag var väldigt tydlig med att vi ville ha en _lätt_ gallring av träden. De har varit väldigt täta och frukten har fått mer fruktmögel än vad som kanske skulle behövas. Lite mer luft och ljus in i kronan behövdes men vi ville absolut inte få träden omformade till paraplyn eller på annat vis höjdreducerade. Tvärtom så är vi grannar med ett radhusområde vilket gör att träden är värdefulla som insynsskydd.
Mannen verkade förstå istruktionerna och tyckte själv att han beskurit väldigt lätt "ovanligt, folk brukar vilja få ner höjden". Men när jag såg en del grenar på marken så kändes det inte bra. Är det verkligen vettigt att såga av en decimetertjock gren nära toppen på ett så pass gammalt träd? Det blir ju en stor snittyta att läka och en toppeninkörsport för röta. Beskärarens motivering var att det ju ändå var tre tjocka grenar i toppen och genom att ta bort en så blir det lättare att komma åt att beskära nästa gång. (?)
Forma ett äppelträd gör man väl tidigare i dess levnad? Så här stora och gamla träd känns det som att man bara borde ta tunna grenar på för att lufta kronan lite. Äääh, nu svamlar jag eftersom jag är så beklämd och ångrar att vi överhuvudtaget lät någon peta på träden. Kan ni inte kolla på de här fotona och säga om ni tycker det var en vettig beskärning eller inte?
Den avsågade grenen med en diameter på dryga decimtern på det grövsta stället:
Trädet som grenen sågats från. Den har suttit till höger i V:et i mitten av kronan: