carren
Hejsan! Jag la precis in ett inlägg om beskärningen av våra äppelträd på ett annat forum och fick en del svar som fick mig att känna mig lite dumskalleförklarad. Jag kopierar in inlägget här också för att få lite mer respons. (Möjligheten finns ju förstås att det VAR ett koko inlägg, vad vet jag.) Här kommer inlägget:

Usch, det är nästan så jag vill gråta lite grann efter dagens beskärning (skövling?) av våra äppelträd. Vi tog hit en man med trädgårdsfixarfirma, sambons bror har anlitat honom för beskärning av fruktträd och varit nöjd.

Jag var väldigt tydlig med att vi ville ha en _lätt_ gallring av träden. De har varit väldigt täta och frukten har fått mer fruktmögel än vad som kanske skulle behövas. Lite mer luft och ljus in i kronan behövdes men vi ville absolut inte få träden omformade till paraplyn eller på annat vis höjdreducerade. Tvärtom så är vi grannar med ett radhusområde vilket gör att träden är värdefulla som insynsskydd.

Mannen verkade förstå istruktionerna och tyckte själv att han beskurit väldigt lätt "ovanligt, folk brukar vilja få ner höjden". Men när jag såg en del grenar på marken så kändes det inte bra. Är det verkligen vettigt att såga av en decimetertjock gren nära toppen på ett så pass gammalt träd? Det blir ju en stor snittyta att läka och en toppeninkörsport för röta. Beskärarens motivering var att det ju ändå var tre tjocka grenar i toppen och genom att ta bort en så blir det lättare att komma åt att beskära nästa gång. (?)

Forma ett äppelträd gör man väl tidigare i dess levnad? Så här stora och gamla träd känns det som att man bara borde ta tunna grenar på för att lufta kronan lite. Äääh, nu svamlar jag eftersom jag är så beklämd och ångrar att vi överhuvudtaget lät någon peta på träden. Kan ni inte kolla på de här fotona och säga om ni tycker det var en vettig beskärning eller inte?

Den avsågade grenen med en diameter på dryga decimtern på det grövsta stället:

Trädet som grenen sågats från. Den har suttit till höger i V:et i mitten av kronan:
Taxus
Inte kul när det inte blir som man tänkt sig, det förstår jag.
Men jag tycker ändå du har fått just en lätt beskärning med tanke på hur det brukar se ut. Decimeterstora avsågningar brukar valla över, dvs läka, speciellt när det är så livskraftiga träd och snitten har lagts högt upp i kronan.
Xelma
Vi har 9 st gamla äppleträd i trädgården vi haft i 3 år som bara har beskurits försiktigt hela tiden. De är vackra, men ser vildvuxna ut. Jag beskär dem fortsättningsvis bara försiktigt, jag har dem inte kvar för frukten utan för formen och blomningen.

De börjar växa i höjden nu, så jag ska nog ta lite skott i sommar. Hittills har jag bara tagit bort dött och helt felriktat som repade ett hus osv.

Jag tycker inte det ser så hemskt ut, men det ser ut som om de tagit toppskottet. Men det har nog beskurits kraftigt tidigare, alltså inte av er. För det slutade i stumpar innan de små grenarna kom. Det har många mindre grenar kvar, vilka många häromkring skövlar varje år och får massor av vattenskott.

Det är kanske ingen tröst, men det kunde sett mycket värre ut sad.gif Många försöker beskära som i äppelodlingarna, och de är ju verkligen låga.
Jag förstår om du är ledsen och tycker det är skövlat jämfört med hur det såg ut innan, som jag ju inte sett.

Jag beskär helst själv.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker inte det ser så hårt beskuret ut om några månader kommer det att se ganska tätt ut när bladen kommer.

Lite svårt att se snittet i toppen om det är plant kanske man kan såga lite så det sluttar då rinner vattnet lättare bort och det blir minskad risk för röta.
Hannele
CITAT (carren @ 11-04-2006, 22:25)
Jag var väldigt tydlig med att vi ville ha en _lätt_ gallring av träden.

Varför beskär du inte själv?
Jag tycker trädbeskärning är bland de roligaste jobbem i trädgården. sleep.gif
Cilla
Intressant fråga och svår att bedöma. Helst vill man se trädet från flera olika håll.

Helt klart är en decimetertjock gren något man funderar ett bra tag på innan man tar bort. Det är mycket sällan som ett sådant snitt i malus är till fördel för trädet.

För 6-10 år sedan ser trädet ut att ha blivit kapat ganska grovt. På den gren han tagit bort har han haft som alternativ att försöka göra en fortsättning på det som trädet givit. Just det att grenen växte i mitten av kronan gör att många beskärare vill ta lite extra just där eftersom man tänker sig att det har sämst ljusförutsättningar mm, men ofta är det mer starkväxande och löser ljussituationen alldeles själv så småningom. Det finns ingen konstruktionsmässig anledning att träd inte ska ha bladverk i mitten, förutom att beskäraren kanske just vill stå där och nå ut i kronan utan att behöva trängas.

Gallringen för övrigt är välriktad men mycket gles. För att man ska få uppfattningen om belysning och mängd bladmassa som trädet uppfattar det, måste man stå intill stammen och titta uppåt. Tag ett foto där så syns det att det säkert är en meter mellan flertalet ändskott. Det är onödigt glest om syftet är att trädet ska ge frisk frukt på starka grenar. Träd behöver blad för att utvecklas.

Där toppen togs bort kommer det en ny kvast av grenar som man kan vänta på innan man börjar gallra. det är bra att grenar får växa intill det stora snittet, det hjälper försvarsförmågan där.

Trädet kommer i övrogt att täta till sig själv, särskilt eftersom gallringen gjordes på vårvintern. Förtätningen kommer säkert att bli bra, dvs med grenar på ställen som trädet sedan klarar att behålla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon