Full version: Några små frågor.
hörnbjörn
Godmorgon alla glada.

Skulle behöva eran hjälp med en del frågor.

1. Vad ska/kan jag göra med min lilla (9*8m) gräsmatta för att förbättra den? den är mossig och vissa delar är bara jord, eftersom jag hade hund förut som gillade att riva upp mossan tongue.gif

2 Vad ska/kan jag göra för min rosbuske för att den ska må så bra som möjligt?

3.har en häck med liguster. skall jag klippa ner den och isåfall, hur mycket?
den planterades hösten -04 och är cirka 50-70cm hög.

jag har några säckar hönsgödsel och toppdress som ligger å skräpar. är det nåt jag kan använda?

mvh
stefan
MB1965
kompletteringsså och topdressa gräsmattan.

ge rosbusken hönsbajs när du beskurit den.

liguster... tja, klip bara så att den blir formad som du vill ha den- om du vill form- gödsla.
Åsa, mälardalen zon 2
Angående rosbusken så beror det vad det är för ros. Vissa rosor ska inte beskäras så mycket, andra kan beskäras en hel del. Ta bort ev. gräsmatta under busken, och jag säger lägg på rikligt med ko eller hästgödsel det förbättrar jordstrukturen samtidigt som det gödslar, rosor vill inte bara ha näring de vill ha bra struktur på jorden också för att trivas.

Angående Ligustern vill man ha den riktigt tät släpper man bara upp den i höjd ca 20cm per år. Titta vart den är beskuren tidigare och klipp sedan runt 15-20cm ovanför detta. Är den aldrig beskuren förut så brukar det gå utmärkt att klippa ner den till runt 20cm ovanför marken.

(använd hönsgödseln till gräsmattan när det du kompletteringssått har börjat gro så det får näring)
Hannele
CITAT (hörnbjörn @ 12-04-2006, 07:03)
gräsmatta för att förbättra den? den är mossig

2 Vad ska/kan jag göra för min rosbuske

3.har en häck med liguster. skall jag klippa ner den och isåfall, hur mycket?
den planterades hösten -04 och är cirka 50-70cm hög.

1. Har du mycket skugga, försvinner inte mossan. Man behöver egentligen inte gödsla en gräsmatta, mom man låter gräsklippet ligga kvar, för det innehåller all kväve, gräset behöver.

2. Vilken sorts ros är den. Gammeldagsrosor och pimpinellor behöver man sällan beskära, bara ta bort gamla grenar. Moderna buskrusor kan man få korta in grenar på, om de frusit. Hönsgödsel blir bra, men ingen mer gödsel efter midsommar.

3. Eftersom du aldrig beskurit din liguster förrut, skulle jag ta ner den til ca 20 cm, annars blir den tanig nertill. Precis som Åsa föreslår. Nästa år kan du låta den öka i höjden 15-20 cm.
hörnbjörn
Tack för alla svar.

gräsmattan har sol från ca 11-14 och sen är den i skugga till kvällning då soler åter lyser på den nån timme.

ska den gödsla nu när det är lite blött i marken, eller ska jag vänta tills det blir mer "sommarmatta" av den??

Det är en ingrid bergmanros jag har. den är inte alls gammal. planterade den förra sommaren.

Kanske en svår fråga att svara på teoretiskt, Men hur beskär jag rosenbusken?? det är väl inte bara att klippa och skära hur som helst?? tongue.gif

en ny fråga som dykt upp handlar om min tujahäck. den är ungefär 3-4m hög, men jag sulle vilja ha den på ca 2m. går det att bara kapa av den i den höjden jag vill eller är det risk att jag kapar för mycket??

mvh
en frågvis stefan
Ophelia
Angående din gräsmatta. Inse att det kommer att ta tid för att få en snygg gräsmatta. Toppdressa!! Se till att gräset får den allra bästa tänkbara skötsel och glöm inte att lufta (förmodligen är det en alldeles för tät jordstruktur). Gödsel är viktigt. Gräs behöver kväve till våren och detta ska spridas så snart det går. Dosera sedan gödsel en sväng till midsommar coh en sväng vid slutet av sommaren. Sköt klippningen (ej för mycket). Sedan är det bara att acceptera att gräs trivs i sol och det är svårt att få en snygg matta om det är mycket skugga men du kan hjälpa till genom att ha en bra struktur i jorden.

Mossan ska du se till att inte riva runt för då sprider den sig. Men det kan vara bra att ta bort så mycket som möjligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon