Full version: Tips på klängväxt
mekare
jag har ett söderfönster på bottenvåningen som det är full insyn i utifrån vägen.
jag skulle vilja ha en klängväxt som kan klänga över hela fönstret men jag vet inte vad.

Det är full sol hela dagen. Fönstret är i en hall som ska bli vit så alla färger fungerar.

Vilken klängväxt hade ni valt?
niklaswik
Någon passionsblomma. smile.gif
fridaolsson
Gullranka funkar väl på de flesta ställen!
Åsa, mälardalen zon 2
Malabarspenat!!!!!

Då kan man förena nytta med nöje och den funkar faktiskt bra som krukväxt men man bör plocka bort bären som kommer efter blomningen de kan efterlämna blå fläckar.
mekare
en dum fråga kanske, men kan man äta Malabarspenatet?
Åsa, mälardalen zon 2
Japp den går att äta det är en slingrande grönsak från indien det finns en helgrön variant och en med röda stjälkar. Jag brukar göra spenatpajer hela sommaren och de är riktigt mumsiga + jag brukar ibland plocka lite från den jag har som krukväxt (den sitter dock i en något liten kruka så den växer inte riktigt lika snabbt som den jag har ute). Malabarspenaten är värmekrävande så det är fönster, inglasad balkong/altan eller ett varmt skyddat hörn på en öppen altan eller balkong som gäller.

Det går att köpa frön hos både impecta och runåbergs de brukar vara lättodlade från frö. I handeln hittar man ibland malabarspenat som krukväxt och säljs då under det vetenskapliga namnet som är Basella och de brukar vara svindyra att köpa som planta (men fröerna är ganska billiga).

De jag har på altan under sommaren odlar jag som ettåriga men jag har en i köksfönstret som är nästan 3 år som jag precis beskurit och planterat om.

Såhär brukar Malabarspenaten se ut på altanen:

mekare
det var rejäla blad smile.gif
kattenfindus
Varför inte en hoya imperialis? Den växer fort och blir stor och trivs i ett söderfönster, bara man ser till at den inte torkar ut.
Carex
Eller klänglilja, http://www.odla.nu/artiklar/klanglilja.shtml
mammafia
det står ju att klängliljan kan odlas som krukväxt men ska den inte vila på vintern då? unsure.gif .
jag har fått ett ganska stort exemplar av just en klänglilja men vet inte riktigt hur den ska skötas sad.gif . hoppas på tips
Carex
i slutet av sommaren låter du helt enkelt all växtlighet torka in och vissna, sedan tar du upp knölarna /rhizomerna och lägger dem någonstans, jag lägger dem i e kruka ute i inglasningen som kan bli ner till fem plus på vintern, sedan i mitten/slutet av mars sätter jag dem i kruka och vattnar som vanligt, så snart tittar de upp igen när man gjort så och en ny växtsäsong har börjat. Tänk på att lägga de lila knölarna vågrätt och att de blir FLER och FORT!:D så tänk på krukstorleken...
Antar att den är precis som amaryllis att så lite som möjligt ska klippas av och at den vill ha näring för att "fylla på"
mammafia
ok tack för det svaret
Biggan_
En Allamanda kanske?
Carex
ska tillfoga till klängliljan att man uppenbarligen kan ha den utomhus på sommaren också:)
stina
Jag tycker apostlaliljan är ett utmärkt insynsskydd. Jag har 2 stycken i sovrumsfönstret och dom täcker halva fönstret (nederdelen) med sin solfjäderform. Fast det är ju ingen klätterväxt iofs, men den är lika grön och fin året om.

/Stina
zaaritha
Törnrosas kjortel.
little.lunatic
Håller inte klätterliljan sig året om om man tillgodoser den med rätt temp och RH? Bör man klippa ner den för större förgrening? Hur kraftigt är giftet i relation till kroppsvikt exempelvis?
little.lunatic
(Jag syftar på Gloriosa Superba)
Mia, zon 3
Hej på dig, Mekare!

Jag håller på passionsblomma i STOOOOR kruka. Du vet var jag bor, kom och klipp ett skott.... wub.gif
mekare
jag kommer och klipper så snart jag målar klart (typ i helgen)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon