Full version: Physalisfrön
maria.norback
Hade en physalis (kapkrusbär) för några år sen (tiden flyger...3år kanske?) och sparade frön från några bär. I år dök de upp och eftersom jag nu är villaägare med mer utrymme sådde jag och började redan drömma om den underbara smaken... men de gror inte. sad.gif

Har redan bestämt mig för att köpa en planta så fort jag hittar en, men undrar om någon vet nåt om hållbarhet och grobarhet för physalisfrön? Om jag räddar undan några frön i höst och sår nästa år, vad är chansen då?

Det blir ju en helt annan sak med hemodlade bär (och frön!). Men nu blev jag så sugen så vid nästa besök på affären måste jag nog köpa ändå! tongue.gif laugh.gif

hälsningar
Maria

som tittar ut på en massa snö och en skoter parkerad där jag tänkt mig en stor kruka full med vackra blommor... Men snart så!
Åsa, mälardalen zon 2
Physalisfrön tycker jag brukar ha bra hållbarhet så 3år borde de hålla ifall det var mogna frön du hade. En 3-4v kan det dock ta för fröerna att gro ibland när de är lite äldre, undervärme kan skynda på groningen en del.

Gyllenbär också en Physalis som jag brukar odla, den är snabbare och mer köldtålig.

cinapuff
Hej!
Hoppas det är ok att jag smyger in en annan Physalis-fråga här..

Köpte och sådde frön till Physalis Pruinosa från Weibulls för några veckor sen, men läste sen här på forumet att det vart nåt vajsing med just Weibulls Physalis fröer, så jag köpte Lord Nelsons variant också och sådde den. Nu har nästan alla Weibulls fröer grott och en av Lord Nelson fröerna (sådde de senare så de kanske är på gång). Men Weibulls plantorna har ludna hjärtblad (de enda som kommit än), till skillnad från Nelson-plantan som inte har något hår på bladen.
Är det så att Weibulls fröer egentligen är kapkrusbär (Physalis Peruviana)?
På påsen står det att det är just gyllenbär och inte kapkrusbär "som är en annan art med för sen mognad för vårt klimat"?

Jag hade varit jätte tacksam om nån ville hjälpa mig att reda ut det här!

Tack på förhand!

/Cinapuff
maria.norback
Snabbare och mer köldtålig säger du? Låter ju riktigt bra! Ska kanske satsa på en sån i år då. Och vänta ytterligare nån vecka innan jag ger upp om mina gamla fröer...

Tack för det snabba svaret!
Mia
jåj
5 år gamla fröer gror hos mig
JÅJ
Eva 33c
Jag tror att det är precis så som du säger. För några år sedan hände samma sak mig, fast då var det Lord Nelsons Gyllenbär som blev Kapkrusbär istället.
I år köpte jag frö från Runåbergs till Gyllenbär. Lustigt nog så grodde en nästan på en gång sedan gick det flera veckor (exakt hur länge har jag inte skrivit upp, bara att jag hade gett upp hoppet om fler groddar...) så grodde plötsligt resten på samma dag!
Och den här gången har jag fått rätt sort!
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Eva 33c @ 12-04-2006, 12:18)
Jag tror att det är precis så som du säger. För några år sedan hände samma sak mig, fast då var det Lord Nelsons Gyllenbär som blev Kapkrusbär istället.
I år köpte jag frö från Runåbergs till Gyllenbär. Lustigt nog så grodde en nästan på en gång sedan gick det flera veckor (exakt hur länge har jag inte skrivit upp, bara att jag hade gett upp hoppet om fler groddar...) så grodde plötsligt resten på samma dag!
Och den här gången har jag fått rätt sort!

Jag har också Runåbergs Gyllenbär de brukar ofta vara sega att gro men sedan växer de desto snabbare förra året sådde jag i början av april och första mogna bäret skördade jag 1 juli.
lissa
Från april till juli...wow, snacka om snabbhet. Mina som jag sådde i feb(tror jag ) är inte mycket mer än en tvärhand hög. Ska definitivt gå över till gyllenbär..men jag hade ju så himla många frön kvar, i en pytteliten frukt får man ju en himla massa frön, och håller med om att dom håller sig länge smile.gif
Scout
Gyllenbär eller kapkrusbär, vilken är den sorten som finns i fruktdisken på ica?
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar vara kapkrusbär i fruktdisken.
Scout
Vad är den egentliga skillnaden mellan kapkrusbär och gyllenbär då?

Vilken växer fortast? blir störst? mest frukt? störst frukt? olika ludna blad?

Hur ser man skillnad på dem om man har en hemma i fönstret?
Åsa, mälardalen zon 2
Kapkrusbär kommer från sydamerika och gyllenbär kommer från östra USA så därför har de lite olika krav på växtmiljön, kapkrusbär vill ha det något varmare.

Gyllenbäret blir mindre, både plantan och bären, i växthus kan de dock bli mer än 1m på friland blir de lägre. Ludna blad brukar inte mina ha.
Om man räknar antal frukter under en svensk sommar skulle jag säga att gyllenbär får mer frukt den startar ju tidigare att sätta frukt + de sätter frukt även vid lite kyligare somrar. Man kan dock övervintra kapkrusbäret och på så sätt få igång produktionen snabbare följande år. Gyllenbärets frukter trillar till maken när de är mogna och kallas därför ibland för markkörsbär.

Det sägs ofta att kapkrusbär har ludna blad och gyllenbär inte har ludna blad men jag vet inte om det stämmer i 100% av alla fallen.

Fler gyllenbärsbilder

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon