Full version: hoya carnosa
Alexander-VG-zon3
hej hej
i en anna tråd blev jag bra förrvirad av alla namn på carnosa
så nu hjälp mig
1.hur ser en brokbladig carnosa ut alla sorter ?
2.hur ser carnosa exotica ut?
3.hur ser carnosa tricolore ut?
4.hur ser carnosa picta ut?
jag är faktist rätt förrvirad av alla namn å nu vet jag inte vad som är till vad
så har ni ´bilder på en av varje utan bilder kommer jag inte kuna förstå har själv två carnosa i mitt album namne ge dom om nån vet . så vet jag hur dom ser ut om jag får namn till dom .
hoppas nån kan hjälpa mig
tack tack wub.gif
Alexander-VG-zon3
här är en länkden hjälpte inte mig . men den som kan förklara den kanske är till hjälp wub.gif

http://davesgarden.com/pf/search.php?searc...h&Search=Search
maimiti
Hmm, jag vet att Christine Burton skrev om det här på Hoyas R' Us någon gång. Tyvärr läser jag där väldigt sällan så det hinner bli ganska många inlägg innan jag trilllar in där igen så nu hittar jag inte det hon skrev sad.gif Hur som så är i stort sett alla (eller om det t.o.m är alla) röd/rosa-variegerade carnosor som cirkulerar egentligen en och samma art. Uppdelningen kom redan på 60-70-talet då de patenterades i olika namn - för att säljarna skulle kunna tjäna mer pengar förstås. Jag la tyvärr inte detaljerna på minnet eftersom mitt intresse för just de sorterna är ganska svalt.
MyHoyas
Precis som maimiti är mitt intresse för just carnosorna också ganska svalt, men så här beskrivs de båda variegerade carnosorna på ett amerikanskt forum:

1) den som har vita kanter ska vara 'Krimson Queen', dvs Hoya carnosa variegata (eller hur man skriver det)

2) den som har gröna kanter ska vara 'Krimson Princess', dvs Hoya carnosa 'Rubra'

Några andra variegerade carnosor finns väl inte?! I Burtons inlägg verkar ju den som de hade som Hoya picta resulterade i en variant som de döpte till 'Krimson Princess' eftersom den hade utvecklat mer rosa på unga blad och nya stammar.

'Exotica' är väl bara ett "försäljningsknep" för att sälja fler hoyor av den som heter 'Rubra'... Har jag hört i alla fall!

Så tolkar jag det, men det finns säkert de som är mer intresserade av carnosorna och som kan det mycket bättre än mig.

//Christina
bonzor
så om jag fattar er rätt så är denna en "bilden" 'Krimson Queen'

Och dessa två 'Krimson Princess'
bild 1 köpt som carnosa tricolour
bild 2 köpt som carnosa exotica

Dom två är alltså samma? Men varför utvecklar isf (exotica) mera röda blad än vad (tricolour) gör? EL är det bara en tillfällighet att det är sån skillnad på mina?
linh
Här beskriver Christine Burton om hur de olika namnen kom till...
men kortfattat är det som MyHoyas skrev :-)

bonzor - har du de två plantorna i samma fönster? Min carnosa 'rubra', alltså krimson princess får väldigt röda blad och grenar i söderfönster. Min krimson queen har jag ställt i ett hörn av rummet i hopp om att fler gröna grenar dyker fram för den håller på att bli albino, hela den...
bonzor
Ja dom står i samma fönster, så det kan inte bero på att den ena få mera sol än den andra. Annars hade ju det varit en förklaring till att den ena är rödare än den andra.

Så jag ska alltså byta namn på dom?
jennyp
Så vad är det jag har? Är alldeles för snurrig nu för att reda ut detta själv.

Den som köptes som tricolor:

Variegata:
Ca_Milla
CITAT (jennyp @ 01-06-2006, 02:20)
Så vad är det jag har? Är alldeles för snurrig nu för att reda ut detta själv.

Den som köptes som tricolor:

Variegata:

kopierar det christina skrev tidigare.

1) den som har vita kanter ska vara 'Krimson Queen', dvs Hoya carnosa variegata (eller hur man skriver det)

2) den som har gröna kanter ska vara 'Krimson Princess', dvs Hoya carnosa 'Rubra'

tricolor = carnosa `Rubra´
variegata = carnosa variegata
jennyp
jag tyckte ju det var lite konstigt att den heter tricolor när det bara är två färger, men varför ifrågasätta? smile.gif

Tack för att du redde ut allt åt mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon