netrios
Hejsan.

Håller på att odla lite grejer här hemma och har nu fått ett gäng med ovälkomna gäster -blomflugor! Mördar säkert mellan 20-40 st om dagen men de verkar bara bli fler och fler! Urk! Vet att blomflugor uppkommer när jorden inte får torka upp mellan vattningarna men hur kan man unvika det när vissa växter som jag håller på att odla, vill ha mkt vatten? Hur blir man av med dem? Det är så äckligt när de surrar i maten och i ansiktet. Fy.

Hjälp!
myskmadra
Jag vattnar med pyrex och ställer fram gula skålar med vatten, 1 dr diskmedel och lite ättika i. (häri kan de drunkna lockade avdoft och färg)Om man har mycket är det besvärligt. Jag har slutat har frukt od framme den varma årstiden.
Påskhälsningar!
netrios
Tack för ditt svar! Vart kan man köpa pyrex nånstans? Kan det vara skadligt om man använder sånt till växter som får frukt, grönsaker m.m?
Åsa, mälardalen zon 2
Nematoder funkar snabbt, enkelt och giftfritt + de kan ligga vilande i jorden i flera månader i väntan på en sorgmyggelarv (sorgmyggor är de som felaktigt kallas blomflugor riktiga blomflugor är stora och härmar getingarnas utseende)

http://www.bionema.se/?lang=se&menuID=1&subID=1
netrios
Åh vad trevligt, ännu ett svar. Tack tack! Vet att de heter sorgmyggor egentligen rolleyes.gif

Vart kan man köpa Nematoder?
Åsa, mälardalen zon 2
Om du inte hittar det i din vanliga butik kan du skicka efter direkt från Bionema som jag infogade länk till i mitt tidigare inlägg. Har för mig att det brukar kosta runt 50kr + porto 5kr för en förpackning (vilket jag tycker är billigt för flera år sedan hade bröderna nelson nematoder i ungefär samma portionsstorlek och jag har för mig jag betalade runt 80kr)
netrios
Tackar och bockar, ska genast beställa! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon