Jag är helt kass på sånt här! Jag ska på middag med mina väninnor och jag har blivit tilldelad ansvaret för desserten. Jag älskar att baka och de har önskat sig cheesecake. Men vi behöver ju nåt att dricka till kakan? Jag har inte bestämt ännu om det ska bli en philadelphia-cheesecake med citronsmak eller en ugnsbakad cheesecake med smultron i gelé på - om det nu spelar nån roll vad kakan smakar.
Jag säger som min mamma sa när hon gick in på Systemet för att handla 4 öl - Finns det flera sorter??? Ja i så fall vill jag ha burkar!
Hjälp mig!!!
När det gäller cheesecaken så hade jag definitivt tagit den med citron och färskost.
När det gäller likör/dessertvin etc. så är jag inte så mycket för det söta men något som damer brukar tycka om är päronkonjak.
Portvin tycker jag är gott till desserter.
Personalen på systembolaget brukar vara väldigt kunniga på vad som passar till vilka rätter.
andersen
12-04-2006, 14:37
Till cheesecake så tycker jag att du skall ha hemgjord svartvinbers saft lätt sockrad och väll avkyld.
evelina
12-04-2006, 15:48
Jag har ett gott dessert vin som är min favorit finns på halvflaska också.
Chateau Menota söt men inte sliskig ett Grand vin de Bordeaux och vitt 13.5%.
Passar utmärkt till alla cheesecake och jag skulle ta den med smultron,speciellt den här årstiden då man längtar efter smultron.
Dessert vin kan vara en otroligt härlig upplevelse om man dricker det till rätt saker.
netaave
12-04-2006, 18:22
Sherry! Bristol cream t.ex.
Ophelia
12-04-2006, 20:58
Jag hade nog valt ett Eiswein. Där har du ju Riesling och Gewürtstraminerdruvorna att välja på. Min personliga favorit är ett Eiswein gjort på Gewürtstraminerdruvan, tycker den har mer karaktär. Eiswein är relativt dyrt men ack så trevligt. Överhuvudtaget viner med sen skörd kan jag absolut tänka mig rent generellt är mycket trevliga till cheesecake
Inte helt fel att välja ett trevligt ungerskt tokaijvin heller
ingrid fuxwall
12-04-2006, 22:02
Väldigt varierande smak herrskapet har !
Hannele
12-04-2006, 22:55
CITAT (Ophelia @ 12-04-2006, 20:58)
Jag hade nog valt ett Eiswein.
Dyrt & gôrgott!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.