Immix
Upptäckte just att tulpknopparna jämnats med marken. Trist men jag försöker trösta mig med att det i alla fall var de gula och röda, som egentligen inte passar in i rabatten. Ska jag börja oroa mig för de övriga vårblommorna: scilla, krokus, snödroppar, blåstjärna, kungsängslilja, narcisser och påskliljor? Hur kan man i så fall skydda dem? Tror inte att blodmjöl är möjligt eftersom hunden nog tycker att det luktar smaskens...
Immix
Är det ingen som vet?
Betty
Tyvärr så tror jag att haren gillar de flesta vårlökarna... Men som rådjuren låter han nog narcisserna, påskliljorna och allium vara ifred.
Du skulle kunna prova med den här blandningen, som sägs funka på både rådjur och älg - den funkar säkert på haren med:
Blanda lika delar Hjorthornsalt, matolja och cayennepeppar. Pensla runt rabatterna. Man kan även doppa remsor av tyg i blandningen och hänga upp dem på utsatta ställen. Lycka till! smile.gif
Immix
Tack, kanske bäst att jag testar det då, så att inte alla lökarna går samma öde till mötes. Krokus och snödroppar har i alla fall fått vara i fred än så länge...
noora
Man kan sätta nät över växterna, men det är kanske inte så vackert.

Scilla och tulpaner brukar vara det populäraste för rådjur och hare. Våra snödroppar och snöklockor har fått vara i fred, liksom narcisser och påskliljor. Kungsängsliljor sägs vara "rådjurssäkra", men jag har aldrig testat.
Margaretha
Gäller det kanske även kaniner? Äter de också tulpaner?

Jag såg just i kväll att de mängder av tulpaner som jag satte i höstas knappt märks i vissa rabatter. Bara ett fåtal har "kommit upp", eller kanske har de kommit men ätits upp. Det måste jag kolla närmare.

Vilka andra fiender har vårlökar? Mullvadar har vi inte. Och inte rådjur.

Man blir verkligen besviken när det inte blir den häftiga blomning som man tänkt sig.

Fast i mitt fall kanske det är något i jorden ändå. Problemet finns inte i alla rabatter. Några kryp som äter lökar under vintern, eller sniglar?
Betty
CITAT (Margaretha @ 25-04-2006, 23:21)

Kaniner och harar har samma sorts smaklökar (nu var jag vitsig va...?) rolleyes.gif De äter båda gärna både krokus och tulpan.
Margaretha
CITAT (Betty @ 25-04-2006, 23:47)
CITAT (Margaretha @ 25-04-2006, 23:21)

Kaniner och harar har samma sorts smaklökar (nu var jag vitsig va...?) rolleyes.gif De äter båda gärna både krokus och tulpan.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Precis vad jag misstänkte!

Och underjordiska fiender av typ larver - finns inte sådana? Det är så underligt att vissa rabatter inte angrips!
Betty
I min trädgård är det rådjur och harar som äter tulpan och krokus. Råttor/åkersorkar brukar stjäla lökar och samla dem i underjordiska "skafferier" för kommande behov. Men som tur har jag ännu inte haft besök av såna i mina rabatter.
Är du säker på att lökarna verkligen är borta? En del tulpaner kommer upp lite senare om rabatterna står mer i skugga.
Jag har aldrig haft larvbesök i mina lökar... rolleyes.gif
Margaretha
I min långa rabatt hade jag satt tulpaner i zickzack i grupper om sju ungefär. Och jag ser bara två grupper och de har kommit långt! Men jag hoppas att vädret medger en drive bland ogräsen i helgen, så får jag se om det finns något hopp för resten.

Både där och i en annan rabatt har jag aldrig lyckats med tulpaner, hyacinter och pärlhyacinter, däremot med påskliljor och allium.

I andra rabatter trivs tulpanerna bra, så jag begriper inte riktigt vad som är fel! unsure.gif

Det borde väl finnas lite märken efter råttor t.ex. om de grävt upp lökarna?

Kan de ruttna förresten?
Betty
En liten fundering om varför tulpnanerna inte trivs i dina rabatter Margaretha...
Tulpaner gillar inte alltför tuff konkurrens av andra växter. I det vilda växer de ofta på slänter med sparsam vegetation, därför kan det vara svårt att få tulpaner att trivas i täta perennrabatter. Påskliljor däremot har inga problem med trängsel.
En annan tanke är att det kanske inte är tillräckligt soligt och/eller väldränerat, tulpaner trivs inte om det är för fuktigt, är det för blött så kan lökarna ruttna.
Margaretha
CITAT (Betty @ 27-04-2006, 10:44)
En liten fundering om varför tulpnanerna inte trivs i dina rabatter Margaretha...
Tulpaner gillar inte alltför tuff konkurrens av andra växter. I det vilda växer de ofta på slänter med sparsam vegetation, därför kan det vara svårt att få tulpaner att trivas i täta perennrabatter. Påskliljor däremot har inga problem med trängsel.
En annan tanke är att det kanske inte är tillräckligt soligt och/eller väldränerat, tulpaner trivs inte om det är för fuktigt, är det för blött så kan lökarna ruttna.

Det är inte otroligt att någon av dina teorier stämmer. Det är perenrabatter och trots att vi kämpat och jordförbättrat en hel del kan det vara dåligt dränerat.

Tack för att du hjälpt mig att fundera! wub.gif
Margaretha
En grupp tulpaner hittade jag jag vid ogräsrensningen, men de var pyttesmå, taniga, slappa med knoppar stora som tioöringar! Och det är samma sort som andra som är fullstora!

Finns det någon förklaring? wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon