Full version: Ta bort björk
Susanne i Linköping
På min tomt finns ett antal björkar. Nu vill jag ta bort en och istället plantera ett fruktträd där. Problemet är att sågar jag bara ner björken får jag väl massor av stubbskott, och ringbarkar jag kan jag inte plantera det nya trädet nu, eftersom det kommer att stå i vägen när björken så småningom ska fällas.

En idé jag fick är att fälla björken nu, plantera fruktträdet intill, släppa upp ett eller ett par stubbskott och ringbarka dessa nästa eller nästnästa år, för att tills sist fälla en betydligt mindre, död, björk.

Dumt?
Eva 33c
Du får nog inga stubbskott från björken skulle jag tro. Jag har aldrig fått några efter de björkar vi tagit ner. (Däremot efter sälg och lönnar..)Tar du ner den nu så kommer stubben att "blöda" kraftigt och det hjälper till att "ta död " på trädet.
ninnisky
Tror inte heller att det är risk för stubbskott. Tog ner flera björkar på landet häromåret och där har inte kommit några skott. Såga du ner den nu!!!
Gossen Ruda
Inga stubbskott att tala om på äldre björkar, småbjörkar är däremot pigga på sånt.
CGB
Man kan också använda en stubbfräs och på det sättet bli av med stubben. Dessutom får man en massa flis på köpet.
jegi
Du kan gå den hårda vägen och spela omkull björken, och få med stubben så. Lite mer jobb dock.
Susanne i Linköping
Tack för alla svar! Beslutet är att det blir enkel fällning av björken, och sen plantering av plommonträd ett stycke ifrån stubben. Kommer det upp stubbskott matar jag komposten med dem, eller om vi är riktigt flitiga kanske vi kan kapa ner stubben så långt ner att vi kan köra gräsklipparen över (det är nog lite väl optimistiskt, dock). En hög stubbe i trädgårdshörnet kan också ha sin charm (*funderar*).

Det finns ett tiotal björkar på tomten, alla är ca 12 år gamla. De är inte så stora än men en och annan får falla och lämna plats för yngre träd, om inte annat så för att de blir stora så småningom och det är lättare att fälla dem medan de är hanterbara. Lite vindfång behöver jag så kalhuggning blir det inte tal om.
Susanne i Linköping
Förresten Jerker, hur gör man när man spelar ner träd? Något slags talja antar jag, och så fäster man den via lina el dyl i trädet högt upp förstås, det verkar dock knepigt när trädet är ungt och svajigt, varken stamklättring eller stege känns frestande. Och hur gör man i andra änden? Och hur stora krafter behövs?
KURT
CITAT (Susanne i Linköping @ 13-04-2006, 12:14)
Förresten Jerker, hur gör man när man spelar ner träd? Något slags talja antar jag, och så fäster man den via lina el dyl i trädet högt upp förstås, det verkar dock knepigt när trädet är ungt och svajigt, varken stamklättring eller stege känns frestande. Och hur gör man i andra änden? Och hur stora krafter behövs?

Man använder ett "spel", en större motsvarighet till det man kan hitta t ex på båttrailers (för att dr upp båtar). Men träd skall stå extremt illa till, eller luta åt helt fel håll för att man skall behöva använda ett spel. det finns många andra former av brytjärn som är betydligt mera lätthanterliga än ett spel.
jegi
Nja, handlar det om stora björkar är definitivt ett spel att föredra. Och då pratar jag om saftigare grejer än de som finns på båttrailers. Under förutsättning att man har nåt bra att fästa (t ex ett annat träd så kan du styra fallet och riktningen bättre.
Lite förarbete krävs i form av att man får gräva runt trädet, kapa en del rötter, spela lite, kapa ytterligare rötter osv tills det är nere.
På det här sättet blir man fri frän stubben och rötterna på en gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon