ester
När vi köpte vår gård var den väldigt nergången, framförallt utomhus. Man hade haft djur i trädgården alldeles inpå huset och den en gång så vackra gamla trädgården hade skövlats helt och hållet med röjsåg och med får.
Jag har anlagt gräsmatta framför huset och bakom har jag satt en häck av syrén och schersminer. Bakom huset har jag mina kryddland, på östra gaveln har en liten rosenberså börjat komma upp, på den västra gaveln ligger uppfarten. I övrigt är det tomt!
http://www.odla.nu/album/data/ester/2369_p21603.jpg

Visst är det fint, men det inte mysigt. På andra sidan om gräsmattan, bortom vad man ser på bilden, är tomten vildvuxen. Jag hade först stora planer på att anlägga en fruktträdgård där. Nu är jag mer realistisk och tänker hägna in det vildvuxna till en fårhage och kanske låna får om somrarna, ifall dottern skulle uppskatta det.
Jag vill få det hela mer ombonat, mysigt. Fast också lättskött. Jag gillar inte att rensa rabatter! Nu är det bara öppet och omväxlande skött och omväxlande ovårdat. Det känns som om själva trädgården inte har någon gräns, inga väggar. Fast buskar tar ju en hel del solljus.

Ge mig lite idéer om vad ni gjort för att ge er trädgård den där mysigheten. Gärna bilder! Jag vill inte gå ut i min trädgård - jag vill gå IN i den.
Karamell
Du - du har en mysig trädgård! I alla fall på den bilden. Tänk 80-talsvilla med gräs runt och snörräta rabatter. Där har du min utgångspunkt *ler*

Själv är jag förtjust i trädgårdar med olika "avdelningar", spännande små gångar, en bänk under ett träd nästan osynlig för alla blommor runt om. Lite hipp som happ, inte för regisserat, lite vildvuxet. Det som trivs får frodas och det som dör, dör, typ. Nåt ställe med vid gräsmatta för bollek, krocket och kubb, nån hörna för grillparty, nån hörna för en kopp te och en god bok... lite så.

Men då ska man ha en stoooor tomt och inte vår fyrkant i mitten av ett villaområde...
ester
CITAT (Karamell @ 12-04-2006, 20:40)
Du - du har en mysig trädgård! I alla fall på den bilden. Tänk 80-talsvilla med gräs runt och snörräta rabatter. Där har du min utgångspunkt *ler*

Själv är jag förtjust i trädgårdar med olika "avdelningar", spännande små gångar, en bänk under ett träd nästan osynlig för alla blommor runt om. Lite hipp som happ, inte för regisserat, lite vildvuxet. Det som trivs får frodas och det som dör, dör, typ. Nåt ställe med vid gräsmatta för bollek, krocket och kubb, nån hörna för grillparty, nån hörna för en kopp te och en god bok... lite så.

Men då ska man ha en stoooor tomt och inte vår fyrkant i mitten av ett villaområde...

Vi har stor tomt, men den är avlång. Det som är framför verandan är allt. Sen kommer det en grusväg sad.gif Bakom huset är det också en ganska smal remsa innan det kommer en bergsknalle och sedan skog. Bergsknallen är ganska låg och liksom ramar in trädgården åt norr och öster. Den är fin! wub.gif Jag har skalat den från mossa och skräp och tänkte i framtiden sätta små tuvor av stenpartiväxter i skrevorna. På somrarna brukar jag låtsas att det är min lilla bit av Bohuslän. Klippor, sol, blå himmel och om man kör med gräsklipparen precis innan man lägger sig på bergsknallen så hänger lukten av bensin kvar i luften och blundar man så luktar det nästan utombordare wub.gif biggrin.gif

En liten villaträdgård kan ju också bli jättemysig. Liten yta känns som om det vore lättare att få mysig. Små gömda rum bakom buskarna, ombonat och med bara små ytor av gräs eller trampnarv. För hur ofta spelar man egentligen krocket?
Caprice
Ester och Karamell, ni kanske ska byta med varandra..? laugh.gif tongue.gif
Carex
jag skulle planterat lite små fruktträd och lite perenner överallt, typ pioner och rosor, försök göra olika rum med spaljéer, Din trädgård ser ut att vara ganska lutande, varför inte en liten porlande bäck som går genom hela med små stenar så at du kan kliva över? Så får du lite vattenväxter också.
marigt
Ett litet krypin ; En bänk och ett litet bord med en berså eller en spalje med klättrande växter bakom.
olgak
Det ser underbart ut!!!

Men jag förstår kanske ändå vad du menar.

Det första som slår mig är att du längs gärdesgården kunde göra en tät perennrabatt som kan ge lite böljande former på höjden, det är ju mycket raka linjer nu. Även rabattens inre linje mot gräsmattan kan ju få ha en böljande form. Men sen när det gäller hela det inre av trädgården, där måste man nog se fler bilder för att kunna föreslå. Jag tänker bara rabatter, rabatter, rabatter, och kanske en stenlagd uteplats, såg en med helt RUND form nyligen som jag verkligen gillade.

Jag förstår det där med att inte vilja rensa rabatter, men... Med ordentligt anlagda kanter för rabatterna - så att gräs inte börjar växa in! - med tillräckligt tät plantering och genom att använda täckmaterial, så minimerar man ju rensningen. (Men jag ska inte ljuga och säga att det inte krävs skötsel. För min del är all rabattskötsel ett kärt besvär, men jag förstår att inte alla känner så.)

Jag håller just på och läser "Design your garden" av Diarmuid Gavin som jag lånat av en granne - den är väldigt bra faktiskt och den har bra bilder. (Det finns ju massor med böcker såklart, men den här är min första seriösa läsning och formgivning av trädgård och jag har fallit pladask.)

Här är en bild från Mulles album : Rabatt i juli. Det är nånting sånt här jag pratar om laugh.gif .
fruberglund
CITAT (olgak @ 13-04-2006, 09:01)
Det första som slår mig är att du längs gärdesgården kunde göra en tät perennrabatt som kan ge lite böljande former på höjden, det är ju mycket raka linjer nu.

Jag såg en bild i en bok där det var en järsgård där de hade satt riddarsporrar i en rad innanför staketet. Var så fint så jag gjorde likadant förra året. Blir så fint eftersom de kikar upp bakom staketet utifrån sen är de ju sååå fina också.

Mina hann inte växa till sig men hoppas på fägring i år biggrin.gif
Kat
Här är en bild från Mulles album : Rabatt i juli. Det är nånting sånt här jag pratar om laugh.gif .

vilken trädgård! wub.gif

Man blir ju skogsgrön av avundsjuka.
Ophelia
Jag hade börjat med en sak i taget. Inte plantera lite här och där. Det kan sedan upplevas plottrigt. Sitt ner och fundera på vad det är du/ni vill ha? Vad är mysigt för dig/er? Vilka färger gillar du/ni (färger är viktigt för de speglar olika sinnesstämningar)? Rumsindela så kan det bli mysigare. Ett bra sätt är att starta inne med att ta fram en karta över tomten. Märk in befintliga byggnader, häckar, träd, buskar m.m. Därefter kan du ju börja skapa som du sedan kan ta med dig ut. Kanske du upplever att du behöver flytta på växter eller så kanske solitära träd/buskar kan ingå i en större rabatt? Om ni väljer att rumsindela så kan de ju se helt olika ut med olika färger. Det är väldigt spännande smile.gif
maloppa
Efter alla bra tips du fått vill jag bara tipsa om en jättebra bok av Christel Kvant o Heidi Palmgren. Där beskrivs hur man bygger upp en trädgård med väggar, golv o tak för att slutligen sätta dit pyntet - ungefär som ett hus.Trädgårdens rum
Inga från Närke
CITAT (ester @ 12-04-2006, 21:21)
Ge mig lite idéer om vad ni gjort för att ge er trädgård den där mysigheten. Gärna bilder! Jag vill inte gå ut i min trädgård - jag vill gå IN i den.

Lägg gärna in i din profil ditt album så vi alla kan titta, så kan du lägga in lite mera bilder från din trädgård,alltid lättare att tipsa om man ser mera av den.
ester
CITAT (Inga från Närke @ 15-04-2006, 07:44)
CITAT (ester @ 12-04-2006, 21:21)

Lägg gärna in i din profil ditt album så vi alla kan titta, så kan du lägga in lite mera bilder från din trädgård,alltid lättare att tipsa om man ser mera av den.

Här är huset från andra hållet. Nedanför den lilla bergknallen som sticker fram står nu ett växthus och ovanför knallen har vi rosenbersån (vita & ljusrosa Albarosor). Bilden är från 2002
http://www.odla.nu/album/data/ester/2369_p21599.jpg

Detta är baksidan av huset och mina kryddland. Denna bilden är också från 2002. Mot traktorn till har vi planterat en häck av srén och schermin och bakom häcken står ett fårstaket. Närmast huset har vi grävt en grusgång. Där jag står när jag tar bilden är mitt "bohuslänsberg"
http://www.odla.nu/album/data/ester/2369_p21604.jpg

Här är baksidan av huset från andra hållet och denna bilden är från 2004
http://www.odla.nu/album/data/ester/2369_p21605.jpg

Jag vill ha låga staket runt kryddlanden, men vet inte riktigt hur jag ska göra. Är inte speciellt händig och har inte råd att köpa så mycket pil för att kunna fläta ett staket. Varje land är 4x4 meter stort.
ester
Det ser underbart ut!!!

Men jag förstår kanske ändå vad du menar.

Det första som slår mig är att du längs gärdesgården kunde göra en tät perennrabatt som kan ge lite böljande former på höjden, det är ju mycket raka linjer nu. Även rabattens inre linje mot gräsmattan kan ju få ha en böljande form. Men sen när det gäller hela det inre av trädgården, där måste man nog se fler bilder för att kunna föreslå. Jag tänker bara rabatter, rabatter, rabatter, och kanske en stenlagd uteplats, såg en med helt RUND form nyligen som jag verkligen gillade.

Jag förstår det där med att inte vilja rensa rabatter, men... Med ordentligt anlagda kanter för rabatterna - så att gräs inte börjar växa in! - med tillräckligt tät plantering och genom att använda täckmaterial, så minimerar man ju rensningen. (Men jag ska inte ljuga och säga att det inte krävs skötsel. För min del är all rabattskötsel ett kärt besvär, men jag förstår att inte alla känner så.)

Vad för sorts perenner kan passa? Bostadshuset är från 30-talet, men gården är från 1750 (gamla torpet står kvar)
En rabatt utmed gärdesgården på den delen vi har gräsmatta skulle bli 30 meter lång ohmy.gif Kan det vara realistiskt att göra en sådan?
Susanne i Linköping
CITAT (ester @ 15-04-2006, 18:31)
Jag vill ha låga staket runt kryddlanden, men vet inte riktigt hur jag ska göra. Är inte speciellt händig och har inte råd att köpa så mycket pil för att kunna fläta ett staket. Varje land är 4x4 meter stort.

Vanligt sly, till exempel från vägkanter, går bra att fläta med. Det har du råd med! laugh.gif
kerstin z5-6
Självklart är det realistiskt smile.gif Finns inget snyggare än en riktigt lång bred parad rabatt -Blir nästan som en häck -fast en ständigblommande sådan
Välj tåliga stadiga höga och låga perenner
Löjtnandshjärtan , pioner för försommarblom , riddarsporrar , höstöga , nävor , vädd , veronica , rutor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon