ingrid fuxwall
Sex stycken och hoppas att de ska ge tillräckligt för att räcka till sillen på midsommarafton.

Min gamla mormor pratade alltid om att man skulle förgro dem i typ mjölpåsar som sedan grävdes ner i marken och så hörde husse något inlägg på radion häromdagen. Sedan gjorde jag en mix av det.

Sex mjölkpaket (glömde göra hål i botten! får jag göra i morgon) Stoppade i en mjölpåse (tom) lite jord, en groddad potatis och sedan mer jord och så sattes dessa sex mjölkpaket i en plastback.
Backen ställdes utomhus men togs in när mörkret anlände.

När det börjar komma gröna blad tar jag nog bort mjölkkartongen och planterar paketet i en spann som jag kan lyfta ut och in beroende på väderlek.

ingrid
Whiskuchi
Jag har också satt potatis, i tiolitershinkar med svarta soppåsar i. Fördelen med soppåse är att jag om jag vill senare under året, lätt kan flytta ut hela plantan på friland genom att gräva ett hål, sätta ner påsen, skära sönder plasten och försiktigt dra bort den. Då hamnar plantan i marken utan att knölarna rubbas nämnvärt smile.gif
Än så länge står mina hinkar i källaren, men snart åker de ut på dagarna.
Pirum
Japp, satte också potatis, på självaste påskaftonen, att äta runt midsommar smile.gif I 7 hinkar, som till en början åtminstone får bo i växthuset. Sorterna var Mandel, Swift, Blå Kongo, Early Rose och...hm...Marine och Cherie. Sen blir det några andra sorter i pallkrage om ett par veckor, den vanliga potatissättningen i åkern verkar bli aningen sen i år. smile.gif
bikiv
Satte potatis i hinkar den 4/3 som fortfarande står inomhus - i vardagsrummet (på avskild plats, kul vá?)

Hinkarna skaaaaa flyttas till växthuset! Har fyllt på ny jord tre gånger. Som synes växer blasten i alla fall... hoppas det finns potatis för 8 pers. till midsommar oxkså!

Whiskuchi
Nu när det finns en potatistråd... än så länge har jag bara jord i mina hinkar, vad vill potäter ha för gödning? Kan jag kupa med kogödsel?
ingrid fuxwall
Eller varför inte gräsklipp?
Whiskuchi
Gräset har ju inte börjat växa än ;-) Dessutom har jag ingen uppsamlare på gräsklipparen, har en Multiclip.
Pirum
Kompost är nog enklaste, brunnen kogödsel kan nog gå bra bara man blandar ut med annan jord/torv först. (Den kogödsel man köper i påse i butik är ofta utblandad)
Det är bättre att gödsla potatisen för lite än för mycket.
Whiskuchi
Idag satte jag ytterligare fem potatisar i hink, och kupade de jag satt innan. Använde kogödsel och plantjord i ungefär 30-70-proportioner. Och så flyttade jag ut dem i växthuset smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon