Latmask
Jag har fyra murgröna. Två ser välmående ut, lite lätt bruna men inte vissna. Två av dem har förlorat allt som hann växa upp i fjol, men gräver jag under löven på marken så hittar jag levande och växande blad där...

Båda klematisarna ser ut som vissna pinnar. Jag klippte ner dem i höstas, men det ser inte ut att vara nåt som gror alls. Vi bor ganska nära kusten i gränslandet mellan zon 3 och 4.

Bör jag ge upp förhoppningarna om klematisarna eller tar dom sig senare på våren?
Åsa E
Ge inte upp!
Klematis kan vara tröga i starten. Jag tror inte mina har något grönt än och jag bor ändå i zon 2.

Hälsningar Åsa
smile.gif
Kajsa
Det är för tidigt, bor själv i zon 3-4 det dröjer lite till innan de tidiga sorterna tittar upp. Har många olika klematis och dom brukar inte frysa bort, vintern har varit snäll i år med all snö, inte en ros har dött i vinter. Murgrönan har klarat 25 vintrar här och det gör den i år med.
Latmask
Ah, skönt att höra! Jag får återkomma med bilder sen när de börjar visa sina vackra blommor om de överlever. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon