Full version: Vild Brainstorming
Kat
En fattig mans trädgård.

Nu är det naturligtvis inte tillåtet EGENTLIGEN att gräva upp vilda växter, men om man gör det med lite ömsinthet och respekt så ...

Jag har inte mycket pengar att lägga på min trädgård, men vill ändå fixa och dona. Nu har jag tänkt att den här sommaren ska gå åt att sno åt mig lite växter från naturen som kan passa bra in här.

Vi kanske kan inspirera varandra till lite vild flora i våra trädgårdar?
Vad kommer ni på för trevliga växter att norpa?

Älggräs har jag tänkt ta in i flera år nu, så i sommar ska det fasen bli av.
Lite sensommarfägring i form av lite Renfana i mina gula rabatter vill jag också ha.
Gräs finns det ju hur många sorter som halst av. Men tyvärr är jag pollenkänslig, så det är inte så lyckat alltid. Ni har kanske några tips på icke blommande gräsarter?
Maskrosorna trivs redan vare sig jag vill det eller inte.
Gåsis
Renfana skulle jag inte ta in i mina rabatter för den är ganska invasiv. Om du känner någon med skog och kan hitta tycker jag att skogstryn är fin. Jag har oxå flyttat in skogsviol i trädgården och det verkar gå bra.

Vilda växter brukar ha lättare att etablera sig i trädgården om dom drivs upp från frö. Dessutom får man ta frö.

/Åsa
kerstin z5-6
jag skulle ändå satsa på att så själv , det finns många perenner som gärna breder ut sig själva , en del nästan för bra smile.gif
Exempel på sådana som är lätta att så är Kungsljus , Toppklocka, Fingerborgsblomma , Vallmo
Ur en påse frö kan du få 300 kungsljus smile.gif
Margith
Min tomt består av skog och vilda växter wink.gif
Nere vid stranden växer liljekonvaljer, åkerbär, hönsbär och nån enstaka kabbeleka, de tycker jag kan få OK.
I skogen finns det midsommarblomster som jag tycker om och lingonriset är också OK (om det hade varit lite mindre av det wacko.gif )
Lupiner? Vad tycker du om dem?
Eva 33c
Förutom nämnda förslag du fått vill jag tillägga humleblomster (Geum rivale). Min "nick" är ett humleblomster, visserligen en lite förädlad variant, men den vilda är fin den med. Den fungerar bra i rabatter också, täcker marken med fina gröna blad och växer inte iväg från sitt ursprungliga planteringsställe så väldigt fort. Daggkåpor är också fina, men den vilda varianten stannar inte kvar mer än en eller två säsonger på ursprungsplatsen, utan kryper fort åt sidorna och blir tom i mitten. Jag testade den en gång i tiden som kantväxt, och det var jättefint, EN sommar.
Frön till vilda växter kan du samla in alldeles lagligt i alla fall. Och vet du vem som äger marken får du säkert gräva upp lite plantor om du frågar.
Man kan läsa mer om Allemansrätten på
Naturvårdsverkets sida
Den ursprungliga formuleringen om vad man INTE får ta i skogen inbegriper inte blommor/perenner. Men det har ju tillkommit lite angående fridlysta växter och också syfte och omfattning av plockning. Intressant läsning i allafall.
Milex
Från naturen har jag "lånat" humleblomster, ormbunkar, strandgossar, vildlök, prästkrage, syrener, daggkåpa, en vacker mörkrosa liten ros och något som jag kallar try, eftersom kaprifol är fridlyst unsure.gif

Just nu håller jag ögonen på ett rotskott från en vacker vit vildros. I år har det nog växt till sig så att det kan flyttas.
Jag försöker vara försiktig när jag "lånar". Det ska inte synas att jag varit där när jag går därifrån.
Tesa
Jag har bl.a ett skogsolvon, en hassel, humle, humleblomster, kabbleka, vänderot, smultron, kaveldun (räddat ur gödselbrunnen), strandiris, ask..m.m som jag grävt upp i naturen...det mesta på egen mark men hasseln bl.a frågade jag om jag fick ta hos grannen..
Skogsolvonet grävde iofs svärmor...
Margith
Med risk att jag gör att tråden drar iväg åt "fel håll" säger jag att jag håller ögonen öppna efter vildhallon smile.gif måtte jag ha med en spade nästa gång jag ser ett större bestånd rolleyes.gif Kanske inte en prydnadsväxt, men du milde så goda hallon wub.gif
Den här tråden har också "gett mig" Humleblomster, kanonfin wub.gif och vildlök.. är det nån som har ett latinskt namn på den?
Kat
CITAT (Margith @ 13-04-2006, 10:37)
Lupiner? Vad tycker du om dem?

Älskar lupiner. Jag har dem på sådant sätt att jag inte ens ser dem som vilda. (De är väl utflyttade från början, är de inte?)

Jag får väl ta och plantera renfanan i en hink eller så. Jag gillar dem.
Kat
CITAT (Margith @ 13-04-2006, 17:45)
Med risk att jag gör att tråden drar iväg åt "fel håll" säger jag att jag håller ögonen öppna efter vildhallon smile.gif måtte jag ha med en spade nästa gång jag ser ett större bestånd rolleyes.gif Kanske inte en prydnadsväxt, men du milde så goda hallon wub.gif
Den här tråden har också "gett mig" Humleblomster, kanonfin wub.gif och vildlök.. är det nån som har ett latinskt namn på den?

Inte ett till hallon i min trädgård!!!

Jag behöver bara låta bli att klippa gräset på en vecka så har jag en ny plantering. Det gör mig galen!

Humleblomster är ljuvliga. jag ska försöka ta in dem. Känner bara till ett ställe där de finns här ikring och där kommer de nog att dö ut på grund av igenväxt.
Boxer
Akleja, Slåttergubbe, Blåklocka, Cikoria, Myskmadra, Gulmåra, Prästkrage, Rosenrot, Mandelblomma, Rödblära, Backtimjan, Tjärblomster, Trift wub.gif

Blåklocka & Gulmåra ihop är oslagbart vackert wub.gif wub.gif wub.gif
Aries
Hallonen vill jag bli av med på tomten! De är ju överallt och sprider sig som bara den! En liten varning alltså. Visst är de goda men jag går gärna en liten bit in i skogen och plockar dem där istället.
Vildsmultron sprider sig också rätt bra men de är i alla fall lättare att plocka bort om de vill ta över.
Humleblomster har jag i diket så det tänkte jag flytta upp till rabatten. Och akleja hittade jag också vid våran väg så den fick flytta till oss, annars skulle den i alla fall rykt när de sladdar vägen med jämna mellanrum.
mari_tres
Ett annat bra sätt är att byta med grannar eller kompisar om det är några sådana som har trädgård... wub.gif

Själv har jag bara en kompis som är tillräkligt intresserad av trädgård för att man man ska kunna ha intressanta pratstunder, men jag försöker med all min kraft att intressera min gubbe.... rolleyes.gif
Sommartorparn
Kaprifol kan man ta rotade revor i skogen och låta slingra upp i något träd.
Murgröna kan man ta revor på kyrkogårdar.
Snöbär kan man gräva upp skott i utkanten på någons häck.
Syrén kan man också gräva upp skott ur någons häck.
Fläder kan man hitta frösådda i någon slyskog eller hygge (i Södra Sverige)
Samma gäller vildrosor.
Bor du vid kusten brukar du kunna hitta vresros att gräva rotskott från.
Rölleka kan man ganska lätt få att sprida sig. Man kan gräva upp någon tuva i naturen och sedan sprider den sig lätt med frön.
Jätteprästkragen sprider sig också, men där tror jag man får börja med frö.
Klöver sprider sig också ganska bra.
Kungsljus brukar man kunna hitta vild.
Blåeld.
Renfana.

Och så har jag någon rosa dikesväxt som liknar mjölkört men har inte lika avlång blomman (hoppas den inte är ett förfärligt ogräs för den har jag satt på flera ställen).

Däremot har jag aldrig lyckats omplantera gul- och vitmåra. Nån annan som lyckats?
ewa zon 3
CITAT (Kat @ 13-04-2006, 19:05)
Jag får väl ta och plantera renfanan i en hink eller så. Jag gillar dem.

Absolut renfana. Jag planterade förra året i svarta billiga 10 l hinkar som vi sågade bort botten på. Den kommer från mina hemtrakter så det känns extra roligt.
Såg den planterad på Rosendals slottsträdgård förra sommaren och det var verkligen fint där den stod och lyste bland en massa andra höga perenner.

/Ewa smile.gif
kerstin z5-6
Det finns krusbladig renfana smile.gif
zaaritha
Milex; vad är "strandgossar" för växt? wacko.gif
zaaritha
Valeriana, rödklint, blåklockor,järnklint, blåklint, prästkragar, vallmo, johannesört, rölleka, harväppling, flenört, brudbröd, brunört, jungfrulin,
olika fibblor, malvor, rosendunört, m fl.
Kat
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-04-2006, 20:26)
Det finns krusbladig renfana smile.gif

Vild eller tam?
mari_tres
O hur i hela fridens namn tämjer man en växt? laugh.gif
Jag har försökt med ett flertal olika arter under flera år och ännu inte lyckats... blink.gif wub.gif
Milex
CITAT (zaaritha @ 16-04-2006, 01:02)
Milex; vad är "strandgossar" för växt? wacko.gif

Trift hette det visst på "svenska" smile.gif Armeria Maritim på latin.
Heter den strandgosse bara i Bohuslän kanske?
Kat
CITAT (mari_tres @ 19-04-2006, 18:40)
O hur i hela fridens namn tämjer man en växt? laugh.gif

Gör snittblomma av dem?
kerstin z5-6
har bara sett den som tam smile.gif
Tesa
..from snarare va...för det är väl munkrenfana..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon