Full version: Gjuta växthusgrund
Vallmo
Hej!
Snart ska mitt efterlängtade växthus på plats! Köpte ett Juliana Sunseeker 10 kvm i höstas som ligger i garaget och väntar. Min fråga gäller grunden. Min man tycker att vi ska gjuta en hel betongplatta som man sätter dräneringsslangar igenom. I den skulle vi fästa en sockel i tryckimpregnerat virke att fästa växthuset på. Sen tänker jag lägga plattor uppepå hela rasket. Någon som har gjort så? Fördelar? Nackdelar? Nåt särskilt man ska tänka på? Det ska vara ett kallväxthus och vi bor i växtzon 6-7 så det är rejäl tjäle. Med ett betonggolv blir det garanterat inte någon tjälskjutning.

Mvh Vallmon
maloppa
Hittade en tråd här som tar upp din fråga.

Själv bor jag i zon 2 - 3 och har väl inte direkt de problemen med tjäle men jag gjorde som så här: grävde ur ca 60 cm, la i makadam, gjöt en "ram" ca 20 cm hög, uppepå det murade vi två lager med lecablock och längst upp fäste vi en tryckimpregnerad syll att fästa växthuset på, fyllde även makadam innuti. Förra helgen la vi i markduk o fyllde upp m sättgrus 0 - 8 mm och sen la vi sten. Jättenöjd att vi gjorde ett så grundligt arbete. Vi la även ner dräneringsslang under sulan samt drog in rör för el.
Kolla på min blogg, där finns några bilder.

Hoppas ngn annan kan svara på hur en sån grund håller för den tjälen du har men jag tror det ska fungera bra eftersom det är grus under.
Lycka till!
kerstin z5-6
nej jag skulle välja ett flytande , på grusbädd -tjälen kan ju gå ner 2 meter ..
har det på mina bägge -Fungerar utmärkt .
Dessutom kan jordspill spolas bort ner i gruset , medan betonggolv renderar städning .. något jag inte har tid med ...smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon