cinapuff
Hej!
Förra året gödslade jag med nässelvatten på balkongen (med den följden att vi undvek att äta där ute pga lukten) så nu vill jag ha tips på nåt luktfritt men bra gödningsmedel som helst går att köpa på flaska? Gärna miljövänligt också, men det måste vara bra krut i det!

Tack på förhand!
/Cinapuff
Åsa, mälardalen zon 2
Chrysan funkar bra och är helt doftfritt det är tillverkat av urinämnen och det är som ett pulver som du kan mylla ner i jorden (så det är tyvärr ingen flaska), under sommaren kan man mylla ner mera i jorden ifall det behövs mera näring. (+vanligt guldvatten är också doftfritt ifall det är färsk urin man använder)

Det finns ju även den ekologiska näringen man hittar i närmsta matbutik den brukar vara en brun sörja, jag tycker dock inte att det är så enormt mycket krut i den och det kan gå åt många flaskor till en balkong under sommaren, den brukar inte vara så dryg.
Snöflinga
Enklast är väl långtidsgödelmedlet ... använde det i somras och var väldigt nöjd smile.gif
Irene_L
Jag använder flytande Blå korn till mina blommor i krukorna. Det är väl inte miljövänligt men det växer som bara den och jag använder det bara till blommor i krukorna.
mvh
Irene
rolleyes.gif
Jill-Ulrika
Själv använder jag två olika sorters gödning. Det ena är långtidsverkande gödning, pärlor som jag blandar i jorden. Har inte känt att de skulle lukta något. Sen vattnar jag med "Biobact" på inrådan av några odlaforumnister.

Fast Biobact luktar illa i koncentrerad form och kan lätt missfärga ytor om man spiller. Men bortsett ifrån det är det en biodynamisk gödning och jag tycker inte det luktar när man väl har hällt ner det i vattnet.

Känslan och resultatet av att använda biobact har hittills övervägt nackdelarna;)
silas
jag har alltid biobact. håller med om att det luktar i koncentrerad form, men det luktar inget alls när man vattnar, så det är lugnt för mig. krav-märkt och har funkat jättebra för mig i alla år... köper man en stor dunk (på plantskolan eller dyl) så är det rätt billigt också...
Henrik_
www.tradgardsamatorerna.nu/, där finns en artikel av Tom Eriksson, som skriver om näring.. nått som alla växt intresserade borde läsa.
Emser
Blåkorn både på flaska och på burk. SXedan å finns det långtidsgödsel som man blandar i jorden och håller si så där en 3 månader...helt klart praktiskt och luktar gör det INTE!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon