Full version: gröna larver! hjälp
lottobear
Jag har fått gröna larver på min inglasade balkong som senare på sommaren blev bruna
de äter alla sorters blad, pelagon blad också.
de är typ 2-3cm
När de har ätit så lämnar de efter sig nästan perfekta runda hål i bladen.

Vad heter dessa larver, hur får man bort dem och kommer de att överleva tills nästa år?
rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Någonting liknande grönsaksfly antar jag:

Det finns tyvärr ingen snabb lösning.

Fjärilen övervintrar som puppa och när den kläcks kan den flyga till lämplig växt och lägga ägg.

Det bästa sättet att bekämpa larver överlag är att inspektera växterna ofta och ex. förstöra äggsamlingar. Sedan när man ser första tecknen på tuggskador kan man skaka växterna då brukar de trilla ner och kan dödas. Sedan får man fortsätta skaka regelbundet man brukar alltid missa några.
kristerh
varför inte spruta med pyrex wink.gif
krister
Åsa, mälardalen zon 2
Pyrex brukar oftast bara funka på riktigt små larver, ofta när man hittar de första har de blivit ganska stora + det är nästan mer jobb med att lyfta krukväxter och liknande för att spruta undersidor mm. än vad det är att ruska till växterna med jämna mellanrum och samla upp larver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon