Köpte idag ett citrusträd på plantskolan som enligt dem var lime.
Jag tänkte inte på att det kunde vara något annat dels för de hade den på annons och att de just plockade upp dem ur fraktpallen.
När jag kom hem och tittade på skylten var det en bild som mer liknade citron och det stod citrus limone på.
Jag trodde det betydde citron och åkte tillbaka, men där hävdar de att det är lime.
Har jag missat något, kan man kalla lime för limone också?
Kan man se skillnad på växtsättet ,blad eller liknande mellan lime och citron?
Jag har försökt jämföra med min citron och det är skillnad på bladen men citronen i plantskolan har inte likadana blad som min citron och även den hette limone.
Jag blir helt snurrig.
Någon som kan hjälpa mig?
Hälsningar Emma
Åsa, mälardalen zon 2
13-04-2006, 13:15
Citrus limon är det vetenskapliga namnet på citron, lime har det vetenskapliga namnet Citrus aurantiifolia så jag tror också det är vanlig citron du köpt.
Jaha. Då har jag troligen två citronträd.
Tack Åsa för det otroligt snabba svaret. Nu ska jag ringa ock be dem kolla med sin leverantör.
Hälsningar Emma
Jag har nu ringt och han var väldigt övertygad om att det verkligen är lime.
Jag ska behålla det och se.
Tyvärr vill man ju inte byta när det väl har växt till sig. Jag vet inte hur plantskolorna löser det. Då är ju växterna mera värda.
Hälsningar Emma
Lady Hamilton
13-04-2006, 17:04
Min citron planta har "taggar" har båda dina citrusar det?
Min citrus har taggar och lime läste jag skulle ha det.
Jag lämnade tillbaka citrusen och på ett annat ställe köpte jag ett apelsinträd istället.
Det verkar vara svårt att skilja dem åt om det inte är frukt på dem.
Hälsningar Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.