Full version: Muskotnöt
Scout
Jag har hela muskotnötter i en kryddpåse. Kan man plantera dem och få dem att gro?
tullmejs
Jag tror inte att det fungerar, tror att de måste vara tämligen färska.

Men man kan äta några stycken - måttligt rus och omåttlig baksmälla, enligt uppgift :-)
andersen
CITAT (tullmejs @ 14-04-2006, 02:45)

Men man kan äta några stycken - måttligt rus och omåttlig baksmälla, enligt uppgift :-)

Jag har hört att det är farligt att äta hela muskonötter, och att man i matlagning bara använder lite grann.
tullmejs
Jo, man gör nog bäst i att vara försiktig. Som kryddning finns heller ingen anledning att ta mer än helt lite.
Åsa, mälardalen zon 2
Fast ganska rikligt med muskot är faktiskt gott i hemgjort potatismos, malabarspenatpaj och dyl. jag brukar riva ned en hel del (fast inte så mycket som en halv-hel muskotnöt såklart)
Scout

Det vore ju synd om de inte går att gro, hade varit kul med ett muskotträd. Är det någon som provat att så några nötter?

Har hört att detta med ruset är en myt... Är det nån som provat eller vet vad den aktiva substansen är? Hur många gram nöt måste man få i sig för att märka nån effekt? Kan tänka mig att man behöver knapra i sig en ansenlig mängd innan det är nån fara...
Alexander-VG-zon3
man ska inte äta för mycket för dett är farligt .
tack för tipset ska hittta färska å prova wub.gif
natti natti alla odlare
tullmejs
CITAT (Scout @ 14-04-2006, 23:21)

Det vore ju synd om de inte går att gro, hade varit kul med ett muskotträd. Är det någon som provat att så några nötter?

Har hört att detta med ruset är en myt... Är det nån som provat eller vet vad den aktiva substansen är? Hur många gram nöt måste man få i sig för att märka nån effekt? Kan tänka mig att man behöver knapra i sig en ansenlig mängd innan det är nån fara...

Lite googlande visare: Myristicin tillsammans med mindre mängder av några andra ämnen verkar stå för huvuddelen av gift- och drogverkan.
Uppgifter om mängder varierar. Under fem gram nöt verkar varken vara alarmerande giftigt eller narkotiskt.

Eftersom de är så smakrika är det som sagt säkerligen svårt att förgifta eller droga sig av misstag. Och biverkningarna tycks avskräcka från att göra det med flit...
Scout
Nu har jag också googlat... det verkar inte vara nån myt alls. Låter ju obehagligt och giftigt i stor mängd. Tur att jag bara är intresserad på ett odlingsmässigt plan, så skit samma.

Ska nog prova att så en ändå. Är det säkert att det inte är nån som lyckats få upp en muskotplanta från en nöt?
tullmejs
Den muskotnöt vi har som krydda är kärnan, den är nog rätt död dessvärre.
Scout
Jag har en som har skalet kvar, men man vet ju inte hur kärnan där inne mår, den kan ju vara död, den är flera år gammal, och det skallade om den när man skakade på den. jag har provat att sätta den i jord i alla fall, med skal och allt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon