Jag har grävt upp en rejäl rugge kejsarkronor som stod planterade under en enorm thuja. De stod där när jag flyttade in för två år sedan och har alltid sett lovande ut den här tiden, men har sedan aldrig blommat med mer en någon enstaka blomma. Anar att läget är för torrt och näringsfattigt...
Nu ska jag flytta till Umeå och bla kejsarkronorna ska få följa med. Jag har nu satt dem i en stor kruka i väntan på flytten veckan efter påsk. Mina frågor lyder:
*Klarar kejsarkronor en sån här behandling den här tiden på året, eller har jag helt förstört deras chanser till fin blommning nu? Just nu står de gröna med små knoppar i toppen.
*Klarar de att planteras på friland i Umeå, eller ska jag behålla dem i krukor och förvara frostfritt under vinter?
*Allmänna tips för att de ska trivas på sin nya växtplats?
Lökarna brukar säljas på hösten, eftersom dom ligger i startgroparna nu. Inte dör dom av att du gräver upp dom, kanske inte blommar i år men dom kommer igen. Kejsarkronan är härdig i större delen av landet. Plantera dom i varmt läge, mina har jag vid husväggen i solen, lägg benmjöl i botten när du gräver ner dom, dom vill ha näringsrik jord, väldränerat, själv har jag ganska sandigt. Jag slänger över kalk ibland, och gräver ner lite benmjöl ibland, så trivs dom. Vissa år inga blommor, men dom är så, ingen fara. Lycka till.
Tack så mycket för de fina råden!
ingrid fuxwall
17-04-2006, 18:31
Funderar mycket på min kejsarkrona som vissa år blommar så vackert medans den andra år inte visar sig - vad kan det bero på?
I år är den på väg upp så jag hoppas få njuta av den så småningom.
ingrid som passade på att fråga - ursäkta
kerstin z5-6
17-04-2006, 18:40
De klarar Umeå fint -göd alltid strax efter blommning -eller medan blad finns -de blommar om lättare då och vill ha rejäla givor tex blåkorn -varmt soligt väldränerat läge
ingrid fuxwall
17-04-2006, 18:45
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-04-2006, 19:40)
De klarar Umeå fint -göd alltid strax efter blommning -eller medan blad finns -de blommar om lättare då och vill ha rejäla givor tex blåkorn -varmt soligt väldränerat läge
Tack! själv har jag aldrig gödslat extra
Bengt i Särö
17-04-2006, 21:40
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-04-2006, 18:40)
Hej Kerstin.
Oj vilket bra råd om kejsarkronor.
Jag blev iponerad.
Hälsningar
Bengt i Särö
Piggeplopp
19-04-2006, 15:05
Hejsan!
Måste bara berätta att i min trädgård verkar allt vara upp och ner. Jag har otroligt vackra Kejsarkronor som växer så det knakar på garageuppfarten. I norrläge, i hårt stampat gruslager mellan singelstenen, aldrig fått någon som helst uppmärksamhet i form av gödning men växer så det knakar och förökar sig som kaniner.
Men å andra sidan lyckas jag totalt inte med vintergröna som har en perfekt plats enligt alla regler.
Man får vara glad för det lilla...
/Pia
Vad jag vet så ska kejsarkronor ha rejält med gödsel, när man tycker att de fått för mycket så ska man ge ännu mer...

Mina står väldigt skyddat under en syren och de ser så praktfulla ut redan nu, med den där lilla fräcka tofsen på huvudet...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.