jholma
Vill ha ett råd från alla emminenta "arborister"

Har idag köpt en japansk lönn "Acer shirasawanum 'Aureum'. Vill helst plantera trädet öppet och solitärt dvs i full sol och enligt den etikett som var med så kan man plantera trädet i full sol eller i halvskugga. Om jag däremot läser "Din Trädgård" - senaste upplagan så menar man att trädet måste planteras skuggigt annars så blir bladen bruna. Vad skall man tro på?

Har någon erfarenhet av placerig?

Jan
Cilla
Jag har satt några stycken och de utvecklar röda bladkanter i sol, och får de för mycket blir bladen bruna. Hellre halvskugga/sol halva eller delar av dagen än full sol skulle jag säga.

För fullsolsställen finns det ju så mycket annat fantastiskt att sätta också.
jholma
Tack för ditt svar Cilla

En fråga till;

Vad för slags jordblandning?

hade tänkt mig blanda in torv, barkmull och ett par nävar benmjöl i befintlig jord. Hur gör du? Ska jag slänga i lit brunnen kogödsel också eller blir det för mycket?

Jan
Cilla
Jag har jordförbättrat lite olika, men det du nämner är inte dumt alls. Lite sur jord vill de ju ha om jag inte minns fel (det är lite surt överallt här så jag brukar inte bry mig så mycket med acer).

Kanske skulle jag bytt en av nävarna benmjöl mot kogödsel, men jag har inte exakt kunskap och går mer på känsla. Plus det jag har tillgängligt förstås.
Christer i Falköping
Har egentligen inget annat att säga än att jag håller med Cilla i det hon skriver.
Christer.
MrNorth
here here!

Jag har ett antal olika sorters japanska lönnar i min trädgård och de försök jag har gjort att plantera dem i sol har inte varit speciellt lyckade. Träden utvecklar knappt några blad, växer ingenting osv osv. Men då det står att de skall klara sol (tydligen ska gröna lönnar klara sol liiiiite bättre än röda) så var jag bara tvungen att prova. Men som sagt utan resultat. Som Birger här har sagt innan så är det nåt speciellt med just lönnar som gör att de inte klarar sol nåt vidare... gäller även vår svenska lönn.

Jag brukar blanda mull med kogödsel...

MVH
henrik
josohl
Jag har haft min i halvskugga (sol fram till cirka kl 13 på sommaren) och det har gått bra. Vad som inte gått så bra däremot är att de förbannade rådjuren för cirka två veckor sedan knipsat av ALLA knoppar och unga grenar så att det bara är små stumpar kvar som sticker ut från stammen. "Mina" rådjur hade tydligen inte läst listorna på rådjurssäkra växter där Acer shirasawanum 'Aureum' står med som säker. Är väl tveksamt om den klarar sig tyvärr. Varning alltså! Täck er med nät nu när knopparna är svällande och läskande för de eländiga rådjuren.
jholma
tack för era klola råd. Nu behöver jag ett till.

De här japanska lönnarna verkar var rätt så tyckmyckna. Vill inte stå i solen och bli bruna. Hur är det med rötter från andra buskar?

Jag har sett ut en bra plats med hasselbuskar i bakgruden ca 1,5 m och mot söder en stor manschurisk valnöt som tar solen när den är som starkast mitt på dagen. Lönnen får nu bara sol efter klockan 3 mitt på sommaren. Men hur reagerar mademoisellen när sedan rötter från hasselbuskar växer in? Borde jag gränsa av med något och i så fall vad?

Ser fram emot goda råd

Jan
Big Gardener
Lönnen är inget träd som mår bra av att ha full sol hela dagen. Rent successionsmässigt är lönnen ett sekundärträd, vilket betyder att det gärna växer upp och föryngras under skyddade och skuggiga förhållanden.

En lönn som placeras med sol en viss del av dagen är OK, MEN man bör tänka på att skydda stammen från morgonsol. Stamsprickor hos lönn är mycket vanligt och speciellt hos känsliga japanska lönnar. Dessutom har de ofta ganska svaga rotsystem vilket gör att en torr plats med mycket sol är förödande för bladen som då blir bruna. Att välja lämplig plats för en japansk lönn är därför A och O.

När det gäller hassel och japansk lönn tror jag inte på någon överhängande rotkonflikt eftersom hasselns rotsystem normalt är något djupare och grövre än lönnens fina och ytliga rotsystem. Bådas rotsystemen är anpassningsbara och skiftande, men framför allt bör du se till att ge lönnen bra etableringsskötsel med regelbunden stödvattning. Då tror jag inte att det i framtiden kommer föreligga någon större rotkonflikt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon