Vi flyttade till ett hus för ett år sedan, tomten är på ca 3600 kvm och var/är full av ogräs (i mina ögon) lupiner, brännässlor, kvickrot, maskrosor, revsmörblomma…allt detta har jag samlat i flera komposter, blandat med ris. I höstas täckte jag sidorna med svart väv (kommer inte att orka vända på dessa högar, det är närmare 6 kubik), och inser väl att jag inte kan använda hm..jorden i år, så jag tänkte täcka dom med svart väv denna sommar.
Det jag undrar är om det är någon idé att lägga ner någon tid på detta, blir det kompostjord till slut eller är det lika bra att åka till tippen med allt. Har tagit ogräset med rötterna, så det innehåller mycket rötter, stora härliga lupinrötter och MASSOR av kvickrotsötter!
gammelnalle
14-04-2006, 09:15
det var tur att du sa att det var i dina ögon som det är ogräs..... vi har tack och lov lite olika synsätt på detta....
6m3 kompost.... att köra det till tippen är väl helgerån?
Jag är ingen kompostexpert men nog bör den kunna omvandlas till den allra bästa myllan du kan tänka dig... även om det tar några år... OM du får igång den dvs... så bör värmen i den även bryta ner de flesta av ogräsfröerna.
lycka till
b
Sommartorparn
19-04-2006, 11:42
Jag skulle nog fundera väldigt noga över om och var jag använde denna komposten.
Hur mycket behov har du av kompostjord för att förbättra jorden?
Hur mycket besvär är du beredd att ta?
Kanske om du brer ut det hela så att fröna grör och låter ogräset växa lite, sedan täckning med plast för kvävning under ett eller två år.
Men, kvickrot behöver bara ett pyttelitet hål med ljusinsläpp i en plasttäckning för att kunna fortsätta att växa.
Jag skulle inte använda denna jord bland perenner eller buskar, möjligtvis i grönsaksland där man ändå luckrar och håller på hela tiden.
Eller köra det hela till tippen. Numera komposterar kommunerna ju trädgårdsavfall och dom gör det mycket effektivare än någon privatperson kan göra, och sedan kan du köpa tillbaks det ogräsfritt.
Hej, komposten innehåller inte så mycket frön (jag har inte lagt i några frön) utan det är mest rötter som jag har plockat upp och lagt i.
Sommartorparn
19-04-2006, 20:58
Vad tror du, har rötterna multnat eller fortsätter dom glatt att växa i komposten?
Om du sållar komposten (det finns såll som man kan lägga på skottkärran) och om du ser att det inte finns några rotbitar kvar, så ska den väl kunna vara ganska säker. Men betänk att det behövs bara en liten liten bit av kvickrot för att det sprida sig på det nya stället. Nässlor och revsmörblomma kan också sprida sig genom rotbitar. Däremot inte maskros och lupin vad jag vet. Där är det mera fröna som är till besvär.
Men även rötterna av kvickrot dör efter tillräckligt lång tid utan fotosyntes, så om du fortsätter att täcka den och väntar snällt i ett par år till så ska det vara jäkligt tjuriga växter som kommer tillbaka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.