Full version: Växter i terrarium
adrian
För er som inte sett min monter på mässorna så tänkte jag visa hur mitt utställningsterrarium ser ut idag, det är det 1:a som jag gjort med bakgrund och det växer så smått...smile.gif

Monarda
Oj, så häftigt! Jag har ett sexkantigt akvarium som står till ingen nytta. Hur startar man en sådan här anläggning? Vilka växter kan du rekomendera för en nybörjare?
adrian
CITAT (Monarda @ 13-04-2006, 21:52)
Oj, så häftigt! Jag har ett sexkantigt akvarium som står till ingen nytta. Hur startar man en sådan här anläggning? Vilka växter kan du rekomendera för en nybörjare?

Jadu...
Om du bor i Örebro så kan jag visa dig, men i annat fall:
Bakgrunden är först ditsilikonade träbitar/grenar.
Efter detta så sprutade jag hela baksidan med fogskum, sen skar jag bort en del med rakblad.
När allt var klart så tog jag SIKA och blomjord som jag blandade ihop och tryckte fast på fogskummet.
Det hela är enkelt men kanske låter krångligt...smile.gif.

Växterna på väggen är mestadels Tillandsia och där finns det flera st vackra att välja på, Nepenthes, ja det fuinns ju en uppsjö av dessa.. tongue.gif

Det är lite av ett färg eller utseende val...smile.gif
Mia, zon 3
Tjusigt!
När jag hade ödlor (vattenagamer) så hade jag ett regnskogsterrarium med orkidéer etc. Hade planer på ett nytt jättestort med sprinklersystem, vattenfall etc. Hur vackert som helst!
adrian
CITAT (Mia @ zon 3,14-04-2006, 07:03)
Tjusigt!
När jag hade ödlor (vattenagamer) så hade jag ett regnskogsterrarium med orkidéer etc. Hade planer på ett nytt jättestort med sprinklersystem, vattenfall etc. Hur vackert som helst!

Ja det blir en vacker möbel i vardagsrummet, nu ska jag bygga mitt 2:a som ska bli mycket större.

Jag ska installera ett regnsystem i detta som går på en timer, och det ska bli spännande..smile.gif.
Blomstertanten
Jag kan avslöja att terrariet är ännu läckrare i verkligheten ! wub.gif biggrin.gif
adrian
CITAT (Blomstertanten @ 15-04-2006, 14:56)
Jag kan avslöja att terrariet är ännu läckrare i verkligheten ! wub.gif biggrin.gif

Mitt nya som jag ska börja bygga på tisdag kommer att bli grymt snyggt...smile.gif.

Är det några örebroare eller i närheten som vill vara med så kan jag ordna detta, allt blir till billig peng , endast materialkostnader...smile.gif.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon