Full version: Klättra i halvskugga
cillamillan
Alldeles nyregistrerad är jag! Så, vem kan hjälpa mig med rekommendation på någonting fint som blommar och klättrar på en vit vägg i väster? Helst skulle jag vilja ha någon slags ros, men kanske är det för skuggigt? Klätterhortensia? Hjälp mig, snälla! Jag bor i Belgien, så snö och långa perioder av vinter är inte så mycket att oroa sig för. Mycket tacksam ocm någon kan ge förslag!
fruberglund
Klematis är ju väldigt fint och det finns sorter som tål halvskugga.

Varmt välkommen hit önskar fru B smile.gif
cillamillan
Tack! Har allt suttit och smygläst på forumet ett bra tag...
Så, kan jag glömma det där med rosor? Klematis verkar så "tanigt" och väggen är stor... Eller har jag fel där? Vilka klematis sorter ska jag sikta in mig på?
kerstin z5-6
med ditt klimat blir clematis stor , dessutom kan du väl sätta tre st smile.gif De fyller lätt en vägg .
Om du har 6 timmars sol i ditt västerläge -kan du även placera en ros bland dina clematis , men de är solälskare .
Actindia kolomikta är en fin växt för väst -minikiwi
cillamillan
OK, jag ger mig! det blir klematis! Tror inte jag får ihop 6 timmars sol. Vad sätter jag runt klematis plantorna för att täcka marken...Ser alltid så fint ut när det väller fram grönt lite här och var, men ack för en nybörjare som jag - att välja bland alla slags plantor gör mig vimmelkantig.
fruberglund
Det är ju självklart bäst med mycket sol till rosor men det finns ju faktiskt rosor som är så kallade skuggtåliga.

En av dem är Rosa Helenae Hybrida (Honungsros) som blir stor om du vill fylla ut, en annan är Leverkusen men den kanske inte blir lika stor i din zon.

Ja, klematis vill ju ha nåt kring fötterna, gillar inte sol på rötterna. Ska väl vara något som inte konkurrerar för mycket om vattnet. Finns massor att välja på, vad ska det vara för färg?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon