Index_67
I går såg vi att en granne har grävt en rabatt och planterat en del i den ?????!!!
Är det verkligen tid för det nu vi bor i Zon 4 (tror jag? Llinköping)
Har ni börjat med era rabatter ännu???
Om ni har börjat - vad starade ni då med ? smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Nej, nej, biggrin.gif jag ser inte marken ännu för all snö biggrin.gif /Helen
kerstin z5-6
dito laugh.gif
mammafia
samma här, snö snö och åter snö
Lady Hamilton
laugh.gif Här är det inte heller läge för "vår grävning" Bara i natt har vi fått en dm mer snö mad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Här är det bara några fläckar med snö men grävit utanför växthuset har jag inte gjort, jorden har inte rett sig än så den är blöt och seg fortfarande.
Index_67
Det gick inte att se vad det var dom hade planterat (tror att dom flyttat om det som fanns innan) , men kommer det att klara sig alls??? tror ni??
Jag blev jätteförvånad över att se att dom dessutom flyttat på några tujor -kommer dessa att klara sig??
Till saken hör att vi hade detta hus innan dom och det tog lång tid att göra allt som dom nu redan har ändrat på och det känns lite ledsamt om allt blir förstört sad.gif
Dom flyttade in i höstas och hade på några veckor kört av inympade äppelträd med gräsklipparen?" sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Många växter klarar av tidig vårplantering så för växternas skull är det nog ingen fara.

Och angående att de flyttar om i trädgården, det får man nog vara beredd på när man flyttar, de nya ägarna får ju göra vad de vill med trädgården när de köper huset (de får t.o.m röja bort allt och enbart ha gräsmatta men det är ju isåfall deras förlust).

De som flyttade in i vårat gamla hus högg ner det enda äppelträdet som fanns på tomten och ersatte det med en studsmatta men det var ju deras val.
Tesa
Jag skall ut och gräva om en stund...solen har brutit igenom nu och jag bara MÅSTE få komma ut och börja... laugh.gif
Whiskuchi
Jag kom precis in efter att ha varit ute och röjt i rabatterna och grävt upp ett nytt land på södersidan smile.gif
Fast planteringen tänker jag vänta med.
Ewa smålänska höglandet
1:a maj är mitt riktmärke
idag har vi klippt det flätade, levande pilstaketet och håller på att göra koner till mina luktärter som precis har blivit blötlagda
Några "vindor" och en hjälmböna ska också få stöd
Christer i Falköping
Jag har faktiskt planterat några perenner idag. Men det var sådana som stått ute i kruka hela vintern, så jag tror att de faktiskt mår mycket bättre nu. Annars är det väl lite väl tidigt även här i Skaraborg.
Christer.
inglan
när jag planterade några penséer och påskliljor på kyrkogården igår så gick det att gräva knappt 10 cm djupt innan det var tjäle. Så det får allt vänta med grävandet i övrigt för min del. Fast vid södervägggen skulle det säkert gå bra.

Inglan smile.gif
Susanna
Jag grävde ett nytt potatisland idag och imorgon åker potatisen ner. Sått har jag också gjort, morötter, rädisor, kålrabbi etc.
Index_67, trist att se den förändringen i din tidigare trädgård sad.gif
Plain
Jag har rivit upp 20 kvm trädäck och sedan anlagt en 1x4m lång rabatt - dock inte planterat något i den än - ingen tjäle så långt ögat når - har grävt ner till en halvmeter utan att det varit något hårt. Har också tagit bort 6 plattor och grävt en stor grop, vari jag satt en new dawn ros - fyllt på med kogödsel och rosjord och hoppas att den tar sig smile.gif

Mer gräva blir det imorgon - fler plattor ska bort, fler rabatter skall in, puh wub.gif

/David i Viksjö (stockholm), zon 3
Index_67
CITAT (Susanna @ 15-04-2006, 19:35)
Index_67, trist att se den förändringen i din tidigare trädgård  :(

Tack så mycke , det värmde smile.gif vad man får för lagen det visste jag redan , men jag är orolig att det dom flyttat inte klarar sig ,det har varit frost varje natt .
Men dom började alltså redan i Mars att gräva dom var klara när vi gick förbi där , jag hoppas bara att allt klarar sig bara.
Susanne i Linköping
Linköping är inte zon 4, om det inte är ett sällsynt dåligt läge. laugh.gif Enligt zonkartan är det zon 2 eller möjligen 3.
Index_67
Jag har kollat på zonkartan och blivit förvånad själv unsure.gif men å andra sidan så bor jag nog i ett sånt läge det är surjod och steningt det går inte att gräva mycke utan att ha spett för att ta bort bumlingar med men om man bor närmare sta´n så är det fint - jag bor 2 1/2 mil utanför mycke vind och inne i område där husen står tätt skyddar mot vind - Jag har även pratat med en annan granne som jobbar i trädgårdsföreningens växthus om det - kan vi ha läst fel zonkarta ?? huh.gif
Susanne i Linköping
Vi har kanske läst olika zonkartor! Jag går efter den här!
fruberglund
CITAT (Susanne i Linköping @ 16-04-2006, 13:42)
Vi har kanske läst olika zonkartor! Jag går efter den här!

Jag går inte riktigt efter den. Enligt den bor jag i zon 4 men det stämmer inte för jag har massor med saker som inte ska klara zon 4. Bor nära Vättern och det påverkar mitt klimat, bor även uppe på en höjd/ett berg och det påverkar också. Om man kollar på en mer detaljerad zonkarta som finns på Riksförbundet svensk trädgård så har jag zon 2 och det stämmer bättre.
Index_67
Ja, enligt den bor jag i zon 2 ,jag läste om en som sa att man kan ha flera zoner i sin trägård och det tror jag nog att man kan ha smile.gif Men jag går inte så hårt efter zoner heller - rosor verkar kunna klara sig överallt och liljor -som är mina favoriter wub.gif
soulfire
hej
i helgen har jag planterat en korneller, amerikanska blåbär, tranbär, hönsbär, en syrenberå, en schermin, en katsura och en kerria. Och sedan har jag satt massor av perenn-knölar. I skåne är det riktigt varmt nu och det mesta tittar upp... TOM kirskålen som jag lite förhoppningsvis tänkte var vitsippor. De är fortfarande för små att ta med gräsklipparen... men nästa helg... inget ska få titta upp... jag gräver och klipper om vartannat... vi får se om jag överhuvudtaget kommer att kunna göra någon förändring...

jag blev iallafall jätteglad av att plantera, jag vill liksom bara sitta på en pall brevid allting och se när det växer. Jag blev inspirerad när jag kom hem att tjuvstarta lite med luktärtorna och rosenskärorna...
Gåsis
Men jag blir så trött biggrin.gif Jag bor mycket längre söderut än Kerstin och Helene och har ändå sämre zon. Här är fortfarande snö och bottenlös tjäle mad.gif Fast jag är så grävsugen laugh.gif Men jag skottade lite i snön som täcker mina lökar och tror det går fortare då - i södersluttning laugh.gif

/Åsa
torvan
Här har det grävts (zon 2)..fråga min man wub.gif
Hanhar grävt för en frigga på vår koloni. Själv har jag varit tvungen att utöka en rabatt. Skulle flytta en underbart blommande julros som stod där han grävde och upptäckte att det var massor av plantor på väg upp! Så om jag har tur blir det ett helt hav nästa vår med lila julrosor! Säkert inte den bästa tiden för flytt men det var tvunget.
Det var så spännande att se vad som kommit upp för det är vår första vår där och jag upptäckte flera nya växter förutoma alla snödroppar och blåsippor. Vilken härlig tid som kommer wub.gif torvan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon