Full version: Pelargonior.....
Anki V
Dum fråga kanske….. men ändå!

Pelargonior, tar de paus efter blomningen?

Att jag börjar fundera är pga. mina sex ”övervintrare”.

De blommar något så kopiöst i köksfönstret och även om det är fint så är det ju meningen att de ska blomma när de kommer ut i sina urnor och amplar. Ska jag kanske bryta bort knopparna eftersom de kommer? Pelargoniorna är helt vanliga zonal.

Tidigare så har jag inte behövt fundera så mycket eftersom jag köpt ”pellisar” på sommaren och slängt på komposten när hösten kommer. De här sex var ett lyckat försök trots dåliga övervintringsförutsättningar.

/Anki
Lady Hamilton
Inte är det någon fara för blomningen i sommar smile.gif Pelargoner blommar o blommar om de har de rätta förutsättningarna. Så jag rekommenderar dig att ge full dos näring nu och sedan plocka bort överblommade blommor hela tiden. Så kommer du att även i sommar att få njuta av dina vackert blommande pelargoner. Mina pelargoner blommar som vackrast på hösten när frosten kommer o jag måste ta in dem smile.gif
Anki V
Tack Hamilton för precis det svar jag önskade mig:lol:

Det hade inte varit kul att bryta bort allt det här och det kommer massor av knoppar hela tiden.

Näring får dom en gång i veckan och jag klipper bort hela blomstängeln så fort den börjar blomma ut.

Pellisarna är faktiskt buskigare och finare nu än dom var när jag köpte dom förra sommaren. Tänk vad lite lysrör kan göra. wub.gif

/Anki
Lady Hamilton
LYSRÖR!
Och det gäller även för dina pelargoner Väldigt fina är de
kerstin z5-6
snygga ! Mina har alla knoppar och inte tänker jag halshugga dem heller ...
Anki på Öland
Det är ju bara när nya sticklingar börjar blomma som man bör ta bort blomman så sticklingen har kraft att växa till sig ordentligt.
Här börjar det också blomma så fint i fönstren!!
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon