Hej! Är det någon som vill berätta om sina erfarenheter med självvattnande (långtidsvattnande) krukor till hoyor? Vilka som trivs och inte trivs, vad för jord man ska använda, osv...
Jag har planterat om några av mina växter i självvattnande från Orthex nu och funderar på vilka hoyor man skulle kunna ställa ner i dem också. De här är mycket billigare än de i blomsterbutikerna och ser inte alls lika plastiga ut. Tycker de ser helt ok ut faktiskt. Annars kan man ju pynta dem med lite servett-decoupage, men det har jag inte tid med nu :-P
Hittills har jag bara en magnifica i en sådan. Den fick jag som orotad i mars förra året och på hösten satte den en pedunkel som jag sen hade av när jag skulle linda om den :-( Nu tog jag en liten pauliina-kruka från orthex som jag "förminskade" med plastark för att få en mindre kruka för hoyan. De vill ju ha det trångt om rötterna, sägs det. Sen om rötterna söker sig ner till vattenmagasinet eller inte, har jag ingen aning om... Hoyan verkar trivas bra och har en ny växande pedunkel.
Hoppas på svar! :-)