|
Latmask
14-04-2006, 12:42
Hur högt upp i Sverige har vi på forumet sett orm? Jag bor i gränsen mellan zon 3 och 4 och har inte stött på nån än *peppar peppar*.
Lady Hamilton
14-04-2006, 13:50
Om du menar i år så lär det nog dröja ett långt tag innan vi här kommer att se orm. (1/2m snö än) Men annars så har vi ganska gott om ormar
Limeblossom
14-04-2006, 18:13
När jag läste Hamiltons inlägg tidigare idag så tänkte jag: ja, gudskelov så är det ett tag kvar innan dom tittar fram. Det har bara töat litegrann här, vägen och dikerna är bara och några andra utsatta ställen. Annars är det fullt med snö. Men....när jag gick med hunden nu på kvällen så låg det en överkörd orm på vägen. Försökte se vad det var för sort men jag tycker det är svårt. Den såg iaf ut att ha sicksack mönster på ryggen och var ca 40 cm lång. *ryser*
Limeblossom
14-04-2006, 18:14
Äh...jag skulle ju skriva att jag bor i Dalarna också
Latmask
14-04-2006, 19:53
Huggorm var det nog då.
I Dalarna redan!! Alltså borde de redan ha vaknat till här... usch...
Vad ni än gör, slå INTE ihjäl ormen om ni ser en. Alla ormar i Sverige är fridlysta
Latmask
14-04-2006, 20:12
Nä, skulle aldrig slå ihjäl dem. Har dock en hemlig önskan om att katterna ska ta kål på dem. Jag reagerar spontant barnsligt med att bli skitförbannad om jag ser en orm på vår tomt. Jag vet att den har lika stor rätt att vara där som oss, men jag vet också att det kommer att ha förstört min lust att vara ute med barnen för veckor framöver. Jag är så rädd för ormar för barnens skull. Hur ska man kunna förklara för en 1,5 åring vad man ska göra om man ser en orm...?
*Felix matte*
14-04-2006, 22:21
Ingen orm har jag sett, men det sägs att strax utanför stan ska Sveriges största huggormar finnas I min barndomsby i Tornedalen såg vi huggormar alltsomoftast på byvägen och dom togs ihjäl medelst kapning.. tudelades av oss barn (tror inte att jag vågade)
Limeblossom
17-04-2006, 12:55
Jag tycker dom är läskiga för att dom är så snabba, man vet inte riktigt vart dom tar vägen. Hellre en stor fet boa  Fast helst ingen orm alls....
Visst, ormar e skrämmande. Svårt o se också då de kamoflerar sig i marken. Men fästingar o andra kryp är jag nog bra mycket räddare för då jag vandrar i skogen.
Nån som vet när fästingar brukar vakna till? Är det redan nu eller? Jag ska ut o röja i skogen o vill absolut inte ha några insekter runt mig.
CITAT (Dzad @ 17-04-2006, 14:38) Nån som vet när fästingar brukar vakna till? Är det redan nu eller? Jag ska ut o röja i skogen o vill absolut inte ha några insekter runt mig. Har redan plockat första fästingen på jycken.
CITAT (Boxer @ 14-04-2006, 20:06) Vad ni än gör, slå INTE ihjäl ormen om ni ser en.
Alla ormar i Sverige är fridlysta :wub: Fridlysningen gäller ALLA i Sverige vilt levande reptiler och amfibier, utan undantag. De nordligaste observationerna av huggorm har gjorts i Jukkasjärvi.
För övrigt blir också huggormarna (som de flesta andra djur) större norrut i Sverige
CITAT (KURT @ 18-04-2006, 07:50) För övrigt blir också huggormarna (som de flesta andra djur) större norrut i Sverige Japp.. Riktiga renätare..
Lady Hamilton
18-04-2006, 08:38
CITAT (Morbid @ 18-04-2006, 09:03) CITAT (KURT @ 18-04-2006, 07:50) För övrigt blir också huggormarna (som de flesta andra djur) större norrut i Sverige Japp.. Riktiga renätare..   Åhja! En och annan älg har väll också "slunkit ned" Men jag lovar att då är de väldigt mätta och det är inga problem att hinna se dem  Förresten så är de då inte heller så "snabba" Så man hinner undan!
Nämen usch! Ormar och fästingar.... *ryser* Jag som gått runt på tomten och klippt ner sly bland stenar och högt torrt gräs hela helgen. Jag såg att ödlorna sprang omkring men att ormarna skulle ha vaknat hade jag inte en tanke på. Och fästingarna FÅR INTE komma fram än!!
CITAT (Aries @ 18-04-2006, 09:40) Nämen usch! Ormar och fästingar.... *ryser* Jag som gått runt på tomten och klippt ner sly bland stenar och högt torrt gräs hela helgen. Jag såg att ödlorna sprang omkring men att ormarna skulle ha vaknat hade jag inte en tanke på. Och fästingarna FÅR INTE komma fram än!! Men.. När du nu har klippt ner en massa. Så har du sett till att ormar inte trivs. Bra va!
CITAT (Morbid @ 18-04-2006, 10:43) Men.. När du nu har klippt ner en massa. Så har du sett till att ormar inte trivs. Bra va! :) Tack! Det har du så rätt i! Känns genast lite bättre.
Jag såg första ormen för ca 2 veckor sedan. Östergötland.
Latmask
19-04-2006, 09:02
Jag visste inte att snokar också är fridlysta. Inte för att jag hade gjort nåt ändå, men intressant att veta!
Latmask
19-04-2006, 09:10
Jag rensade ur en hel del sly här omkring huset i går och rensade rent under buskar och så, ska fortsätta i dag. Ska se om vi inte kan hålla gräsmattan relativt ormfri i år. Edvin (20 mån) gick med en liten skottkärra, lastade in det jag klippte bort och körde till rishögen. Helt underbart.  Ska se om jag inte kan få ett kort på honom i dag när han hjälper mamma rensa orm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|