Gillan
på det smile.gif .Själv har jag stiltje på den kreativa
matlagarsidan just nu wink.gif , så tips motages gärna smile.gif
Scout
Tigerräkor borde du nog bojkotta helt. Läs lite på dessa hemsidor så förstår du kanske endel av problemen...

http://www.scampi.nu/

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?catego...500000003341623

Miljöproblemen är stora med räkodingarna. T.ex. skövlas stora arealer av mangroveskog, jordbruksmark och grundvatten försaltas när räkodlingar anläggs m.m.
Vanliga räkor är ett lite mindre farligt alternativ om man nu måste ha skaldjur...
Gillan
CITAT (Scout @ 16-04-2006, 02:02)
Tigerräkor borde du nog bojkotta helt. Läs lite på dessa hemsidor så förstår du kanske endel av problemen...

Miljöproblemen är stora med räkodingarna. T.ex. skövlas stora arealer av mangroveskog, jordbruksmark och grundvatten försaltas när räkodlingar anläggs m.m.
Vanliga räkor är ett lite mindre farligt alternativ om man nu måste ha skaldjur...

Inte för att jag tycker det var nån vidare
positiv läsning direkt sad.gif , men nu har jag ett kilo i frysen
och det tänker jag definitivt ta reda på tongue.gif wub.gif smile.gif
kremlan
Hej!

Jag brukar marinera stora räkor som endast har lite skal kvar på stjärten.

Till marinaden blandar jag
2 dl olivolja
2 chilifrukter
1-2 vitlöksklyftor
0,5 tsk salt

Låt räkorna ligga i marinaden minst två timmar.
Häll sedan bort marinaden och stek räkorna till de blivit svagt bruna.
Servera med aioli, ris och en god sallad, de är även goda att äta endast med painrich och aioli.

Kanske man kan göra något liknande av tigerräkor.
Tsambiko
Hej,
Sätt ugnen varmt, 200-250 grader.
Lägg tigerräkor i ugnsfast form, helst små, typ enportionare.
Häll på olivolja, helst virgine, så det knappt täcker. Lite salt, skivad vitlök.
In i ugnen tills det puttrar.
Njut med ett gott bröd, pain riche eller liknande, doppa i oljan.
Passar utmärkt som förrätt.
Mvh Lena
AndreasBlomquist
Vi har ofta tigerräkor hemma och kör en väldigt enkel wok på dem.

Skiva 7-8 vitlöksklyftor i tunna skivor och låt dessa fräsa i lite olja tills de blir gyllengula. Då ger de extra stor smak till räkorna som tillsätts nu, ungefär 4-500 gram är lagom. Låt dessa fräsa runt tillsammans med vitlöken och var noga med att allt blandas riktigt ordentligt. Det kan låta som att det är extremt mycket vitlök men det måste på lite för att ge räkorna någon smak. Pressa sedan juicen av en lime över detta och låt det fräsa med ett tag innan allt hälls upp i en skål av passande storlek.

Serveras tillsammans med aioli och skivad baguette/pain riche...
jazza
Har just hittat detta recept , Har inte provat ännu!!

Sallad med jätteräkor, avokado, mango och lime

Ingredienser
portioner
1/2 röd chili
2 lime, färskpressade
2 avokado
4 msk olivolja
salt och svartpeppar
1/2 mango
1 romansallad
1/2 kruka färsk koriander
150 g böngroddar
250 g jätteräkor eller scampi, kokta

Gör så här:
Dela chilin, skrapa ur kärnor och hinnor, finhacka och lägg i en skål. Pressa lime över. Häll over olivolja, salta och peppra. Skala och skär avokado och mango i bitar och lagg i. Skär salladen och vänd ner. Tillsätt koriander, böngroddar och jätteräkor. Blanda väl och smaka av.
LadyG
Tigerräkor är underbart att fritera i tempura. För att de ska bli riktigt goda ska de friteras i mycket hög temperatur så att tempuran stelnar snabbt. Ju snabbare den stelnar ju mindre olja hinner innanför frityren. Sen ska räkorna läggas på vikt hushållspapper, för att resterande olja ska sugas upp så att frityren blir knaprigt torr och inte gummumjuk och saggig.

Receptet på tempura står på baksidan av paketet, finns att köpa i hyfsat välsorterade butiker.

Serveras som all annan japansk mat i små söta skålar, tillsammans med en mängd annat gott.
Rapchic
[QUOTE]Tigerräkor borde du nog bojkotta helt. Läs lite på dessa hemsidor så förstår du kanske endel av problemen...

Vanliga räkor är ett lite mindre farligt alternativ om man nu måste ha skaldjur...[QUOTE]

tur att jag inte gillar räkor och dylikt sad.gif
Scout
Tips på miljövänligare alternativ till jätteräkor:

Burfångade havskräftor t.ex. från västkusten. Det sägs att bestånden där är relativt välskötta. burfångst är mycket bättre än trålning (förstör inte bottnen och tar inte upp andra djur).

Vanliga kräftstjärtar är också bra

Vanliga räkor är också bättre, även om dessa oftast trålas upp.
netaave
Tigerräkor är jättegott att grilla, tar någon minut bara, marinera i olja, lime, salt och svartpeppar.
Servera med bröd, sikrom rörd med nåt kladd. sallad förstås
Gillan
Tack ska ni ha för alla tips. Nu rinner snålvattnet.
Det kan jag lova. Får nog skaffa ett par kilo till om
jag ska kunna prova alla förslag wub.gif
LadyG
Vitlöksräkor med chili

1 kg tigerräkor
10 st vitlöksklyftor
4 st röda chilifrukter
1/2 dl olivolja
1 dl vitt vin
1 knippa bladpersilja

Skala och hacka vitlöken, kärna ur och hacka chilin och fräs dem sakta på svag värme i oljan i en stor, tjockbottnad gryta. Rör under tiden, ca 2 minuter, tills de är blanka och mjuka.
Öka värmen, häll i räkorna och rör om medan de steker ytterligare 2 minuter, tills de blivit vackert rosa. Häll över vinet och låt det koka upp någon minut bara. Smaka av med lite salt, om det behövs.
Lägg upp i en skål och strö rikligt med hackad bladpersilja över.
pialotta
CITAT (Evgeni @ 28-04-2006, 07:29)

nej skaffa inte ett par kilo till, läs scouts och rapchics inlägg ett par gånger istället.
netaave
CITAT (pialotta @ 28-04-2006, 21:16)

nej skaffa inte ett par kilo till, läs scouts och rapchics inlägg ett par gånger istället.

Njut du av dina tigerräkor! Inget blir bättre av att några enstaka bojkottar, det märks inte i slutändan.
LadyG
CITAT (netaave @ 28-04-2006, 23:35)

Njut du av dina tigerräkor! Inget blir bättre av att några enstaka bojkottar, det märks inte i slutändan.

Exakt, det är inte så ofta jag unnar mig något extra - de är ju inte direkt billiga - och mina en-två påsar om året kommer inte att förändra världen.
Gillan
CITAT (LadyG @ 28-04-2006, 22:48)

Exakt, det är inte så ofta jag unnar mig något extra - de är ju inte direkt billiga - och mina en-två påsar om året kommer inte att förändra världen.

Tack wub.gif
Och nog skulle det väl vara skönt att få slippa
pekpinnarna åtminstonde i recepttråden tongue.gif
Dem har vi nog av ändå.
Scout
CITAT (Evgeni @ 29-04-2006, 09:37)

Tack wub.gif
Dem har vi nog av ändå.

Produktionen av tigerräkor sker under förhållanden som aldrig skulle tillåtas enligt svensk miljölagstiftning, om det skedde i Sverige. Att köpa dem ger ett tydligt meddelande om att man tycker att denna produktion är bra!

Innan man köper en vara borde man alltid ställa frågorna:
Behöver jag den här varan?
Hur är denna vara producerad?
Finns det en annan vara som är producerad på ett bättre sätt till ett acceptabelt pris som jag kan köpa istället?

Att du tycker att det är jobbigt med pekpinnar kanske beror på att det ligger något i pekpinnen...
Om man sätter sin egen lyxkonsumtion helt över hänsynen till andra människors levnadsvillkor och miljön tycker jag att man nog borde tänka efter lite innan man gör sitt köp.

Du och jag är alltid ansvariga för allt vi köper! och är vi tysta säger vi JA! Det finns alltid ett alternativ.

Om ingen gör något för att förändra världen kommer den aldrig att förändras...
netaave
CITAT (Scout @ 01-05-2006, 19:57)
CITAT (Evgeni @ 29-04-2006, 09:37)

Tack wub.gif
Dem har vi nog av ändå.

Produktionen av tigerräkor sker under förhållanden som aldrig skulle tillåtas enligt svensk miljölagstiftning, om det skedde i Sverige. Att köpa dem ger ett tydligt meddelande om att man tycker att denna produktion är bra!

Innan man köper en vara borde man alltid ställa frågorna:
Behöver jag den här varan?
Hur är denna vara producerad?
Finns det en annan vara som är producerad på ett bättre sätt till ett acceptabelt pris som jag kan köpa istället?

Att du tycker att det är jobbigt med pekpinnar kanske beror på att det ligger något i pekpinnen...
Om man sätter sin egen lyxkonsumtion helt över hänsynen till andra människors levnadsvillkor och miljön tycker jag att man nog borde tänka efter lite innan man gör sitt köp.

Du och jag är alltid ansvariga för allt vi köper! och är vi tysta säger vi JA! Det finns alltid ett alternativ.

Om ingen gör något för att förändra världen kommer den aldrig att förändras...

Inga pekpinnar i Evgenis tråd!
Hon har ju uttryckt en önskan om det men det kan du tydligen inte respektera.
Jag respekterar att du tycker så här om konsumtion av tigerräkor i Sverige men för det behöver ju inte jag agera så eller hur?
Det får faktiskt du respektera.
arno
Jamen vår vän Scout har ju helt rätt. Jag har själv sett dessa odlingar och dom är fruktansvärda. Massor med kemikalier, antibiotika mm. används i gropar grävda i mangroveskogarna - havens barnkammare.
Att man köper dessa då man inget vet är väl inte konstigt,
men att kräva att man ska "slippa pekpinnar" är för mig en märklig attityd.
"Jag har hittat en burk DDT - hur sprider jag det på bästa sätt (inga pekpinnar tack) .....typ.....
LadyG
Evgeni har sagt sin åsikt, Neta likaså och jag håller med dem.

Ni har er åsikt om räkor och den överensstämmer inte med vår.

Kan vi låta det vara med det? Vi försöker inte övertala er att börja köpa tigerräkor. Ömsesidig respekt tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon