Full version: Pingstliljor?
Mariann
Av 10-12 lökar har det i år blivit bara 2-4 blommor sad.gif förra året var det fler. Kan de minska av att man plockar in några?
mynta
Nä, det borde det verkligen inte göra, snarare tvärtom! Har du gödlsat dem förra året? Eller plockat av frökapslarna på de du inte plockat in, innan de hunnit mogna? Glömmer man sådant, kan det verka blomhämmande, särskilt på de stora moderna hybridsorterna...
Mariann
Detta är den gammaldags Actea, jag har nog inte plockat frökapslarna. Gödslat har jag väl gjort med Algomin pk gödsel i sept.. de står ju i en rabatt med perenner.
Louise i Göteborg
Plock gärna blommorna men inte bladen!
Berith
CITAT (Mariann @ 07-05-2003, 08:43)
Detta är den gammaldags Actea, jag har nog inte plockat frökapslarna.

Gör det! När dom blommat färdigt så knipsa bort blomstjälken men låt bladen vissna ner för lökens skull. smile.gif
Mariann
tror ni att om jag gör så, så kommer de som inte bär blommor i år att göra det nästa år? Eller måste jag till att plantera nya lökar till hösten?
Louise i Göteborg
Dom kommer igen.

Ta bort frökappslarna, spara bladen och gödsla. Rätt ompysslade blir dom bara finare med åren.

......sen kan man alltid sätta nya lökar....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon