Margith
Ja nu har jag en sån där tokfråga igen, men ni brukar ju kunna hjälpa mig wub.gif
Det handlar om en takkrona som tappat ena ljushållaren (hur det gick till pratar vi inte om...)
Superlim funkar inte, inte heller 2-komponentslim. Gubben i huset försökte svetsa ihop det, men det gick inte heller.
Det enda förslag jag har kvar är att prova löda ihop det, men det känns inte rätt wink.gif
Är det nån av er som vet hur ska vi göra??
Björken
Du får nog prova det enda alternativet du hade kvar alltså att löda ihop, det är det enda sätt jag själv vet om, men det gäller att löda vid låg temperatur.
Björken
Detta hittade jag på nätet om lagning av gjutjärn

En utbredd vanföreställning är att gjutjärn inte går att laga, med vilket man menar att materialet inte går att svetsa. Gjutjärn är svårare att svetsa än vanligt konstruktionsstål och ställer speciella krav på den som utför arbetet. Lagningar ska utföras så att inte nya skadeorsaker uppstår. Man bör således inte tillföra material som är korrosionskemiskt olämpliga eller välja konstruktionslösningar som skapar belastnings- eller korrosionsproblem i framtiden.
Ophelia
Låter som om det skulle vara ett kärt föremål. Att svetsa går med det krävs lite specialgrejer ohc någon som kan svetsa i gjutjärn annars jan materialet bli mer förstört. Mitt råd är att kolla upp bra utbildad svetsare.
netaave
Trasigt gjutjärn smids ihop, d.v.s. hettas upp så det blir mjukt och slås ut för att sedan formas.
netaave
Går även att hårdlöda om man värmer hela grejen sa min gubbe nu.
Tapio
Halaj!

Det går att bågsvetsa gjutjärn, men man måste ha speciella gjutjärnspinnar. OK 48.00 brukar funka till det mesta men inte till detta.

Själv hade jag tagit silverlod utan att tveka. Det blir snyggt utan större efterbearbetning. Det tål inte mycket last, men det blir det väl inte fråga om här?

Jag har hört att det finns par som ägnar sig åt speciella lekar hängandes i armkrok i takkronan...:-)

//T
Margith
Nej, jag lovar, det blir inte mer belastning på takkronan än belastningen när jag trycker dit nya stearinljus smile.gif
Jag brukar också skämta om "lekar" hängandes i armkrok i takkronan, men jag lovar, skulle jag nån gång vilja prova det, skulle jag välja en annan takkrona tongue.gif
Jag har fått den av min mor som har tagit rätt på den från sin mormor och morfar, så ja: den är mig väldigt kär, det ekonomiska värdet är 0, men affektionsvärdet går inte att mäta i pengar för mig...
Nu slumpar det sig så att min gubbe just berättade för mig att mycket god vän kommer hit på måndag för att få hjälp med sin deklaration och jag hjälper så gärna goda vänner med sånt som jag kan, jag skulle aldrig drömma om att be om en väntjänst för det.
Men just denna mycket goda vän är utbildad svetsare..... biggrin.gif biggrin.gif så trots att det bär mig emot så ringer jag honom imorgon och frågar om han kan hjälpa mig och om jag isf ska köpa hem nån speciell lödtråd eller nåt annat konstigt laugh.gif smile.gif
Tack snälla ni för hjälpen wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon