laveno
Har en höstplanterad liguster satt i oktober förra året. Vi köpte lite större plantor 60-80cm och de har varit nedklippta på plantskolan. Man ser förgreningsstället.

Nu undrar jag när och hur ni hade beskurit?

Jag har fått flertalet bud att beskära till halva häckhöjden på vårvintern, att beskära ca 20cm ovanför förgreningsstället nu på vårvintern eller beskära 1/3 av tillväxten. Jag har även hört och läst bl.a. här att man kanske bör vänta och klippa ned den först till sensommaren, hösten?

Hade tänkt gå ut och beskära idag men väntar istället på svar.

Många tack på förhand

/Åsa
Ophelia
Tidigt på våren ungefär 20 cm över marken är vad jag har hört. Men i o m att ni har planerat den i höstas så är mitt tips att avvakta och ta dem nästa gång (vår).

Finns säkert andra tips oxå smile.gif
Nettisen
Vi planterade oxå en ligusterhäck förra sommaren som var 60 til 80 cm hög, och redan beskuren en gång... Vi fick tipset på att beskära den efter påsk ca 20 cm ovanför föregående "ärr"...

Jag är ingen expert men jag vet att Liguster kan klippas en eller två gånger per år beroende på hur välklippt man vill ha den. Man klipper då en gång på högsommaren och en gång på vintern. (Alltså vårvintern och sensommaren) Häcken bör få bra profil, vilket betyder att sidorna ska luta inåt för att de lägre delarna också skall få ljus och hålla sig täta. Medan häcken växer upp, kan höjden ökas ca 20 cm per år.

biggrin.gif biggrin.gif
Aja
Hej

vi klippte vår "våren-05" liguster för tre dagar sedan. Nu har det på 3-4 av 100 plantor blivit vita toppar. Som ett vitt pulver som går ner ca 5 cm från snittet. Har vi åkt på nåt dödande nu?
Låta vara eller?
mvh aja
Nettisen
Hej!

Vitt pulver? Ser det ut som om toppen blivit angripen eller bara missfärgad? Svårt att säga på rak arm vad det kan vara... unsure.gif står dessa plantor bredvid varandra?

Nettis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon