Full version: betongplattor
pinhead
nån som gjutit såna själv ? tänkte ha det som projekt i sommar sen trädgårds skyltar i trä
pigan
Vad roligt att höra att det är fler som ska gjuta själv i sommar. Våra ska bli 1 x1 meter. Såg Ernst på sommartorpet gjorde plattor själv och sättsand imellan, perfekt. Men vilken blandning på betong/cementen vette sjutton, vet du? huh.gif
Lovis
Jag ska också gjuta betongplattor i sommar och jag har hittat den här sidan med mycket info:

http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel....l.asp?docid=193
Ralf
CITAT (pigan @ 16-04-2006, 20:31)
Vad roligt att höra att det är fler som ska gjuta själv i sommar. Våra ska bli 1 x1 meter. Såg Ernst på sommartorpet gjorde plattor själv och sättsand imellan, perfekt. Men vilken blandning på betong/cementen vette sjutton, vet du? huh.gif

Minns ej blandning, det står väl på påsen, men tag aldrig för mkt vatten!!! Vattnet som ej går åt i blandningen blir kvar "rent", torkar och lämnar hålrum efter sig som försvagar det man gjutit.
Grumphy
Om man gjuter så stora plattor som 1x1 meter så bör de gjutas på plats, de kommer att bli gör tunga. med en tjocklek på 70mm innebär detta 70l med en densitet på 2 -2,7 vilket ger vikten 140 - 190kg Om jag räknat rätt allttså blink.gif

Man bör också tillsätta armerings järn för hållfastheten, de spricker lätt annars.

Blandningsförhålanden har jag sett rekomendationer om 1:4. men 1:3 är den rekomendationen har jag fick när jag skulle gjuta golvet här hemma i källaren men det är ju ett helt golv då !

Använd så lite vatten som möjligt vid blandning och vattna plattorna under härdningen så får du starka plattor !

Lycka till !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon