Full version: stöd till träd 4m
ewa zon 3
Hur länge behöver vårt Prunus serrula stöd? Och kan man bara ta bort stöden tvärt nu el är alternativet binda trädet på lägre höjd en period bättre? så att rotklumpen får vänja sig. Det planterades för ca 2 år sedan och var ca 3 m då nu 4 m, enkel stam på ca 2 m innan grenar. Det står på en blåsig innergård utan skydd från annan växtlighet så när det planterades slogs 3 st stöd i som fästes med breda band på ca 1 m höjd.

/Ewa
Cilla
Det är trädens rötter som behöver stöd i början, innan de har fäste i jorden. Själva trädet behöver vaja för att bygga "muskler" och ett träd som står stagad för länge skjuter i höjden och blir rangligt. En växtsäsong brukar träd behöva ha på sig innan rötterna förankrat sig ordentligt i marken, ibland något längre.

Man testar om trädet behöver stöd genom att fatta tag i stammen och böja det långsamt i olika riktningar. Om jorden rör sig har rötterna inte fäste, om den inte gör det är det dags att ta bort stödet.
ewa zon 3
Ok tack. testar det imorgon smile.gif

/Ewa
ewa zon 3
Nu har jag kollat och marken buktade lite lite upp när jag tryckte på stammen åt olika håll. Jag har flyttat ned banden till ca 50 cm för då kan ju trädet röra sig mer och "bygga muskler" Gör jag rätt? Jag tänkte ta bort stöden helt så snart det går.

/Ewa
Cilla
Ja det är bra att flytta ned stödet. I juni någon gång kanske du kan ta bort det, eller flytta det ännu lägre. Prunus serrula brukar inte behäva så kraftig rotförankring innan de kan stå själva, och de brukar böja sig väl i vinden.

Ett stalltips för stöttning i början är att bandet runt stammen ska sitta något lägre än halva stammens längd, dvs från mark till nedersta krongrenarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon