I morgon tänkte vi köra igång kompostkvarnen och det lär bli en hel del träflis över då det är flera stora högar av pinnar och grenar sen vi började bygga och röja här.
Men frågan är vad jag ska göra av allt flis?
En del tänkte jag använda i komposten, men hur mycket vågar man blanda i? Hur snart förmultnar det med andra ord?
Kan jag blanda det direkt i jorden när jag ska plantera nytt?
Hur är träflis från kompostkvarnen som marktäckning runt buskar och träd?
Vad mer kan jag hitta på med det?
ingrid fuxwall
14-04-2006, 20:45
Själv använder jag till speglarna runt träd och buskar om det är bra vet jag inte men det håller ogräset borta ett tag fram på sommaren.
Sedan anväder jag det även på ställen där jag vill jordförbättra, är ju inget snabbt sätt men tid har jag gott om.
ingrid
Inga från Närke
14-04-2006, 21:18
Vi har använt det i vårt hallonland mellan raderna. Det har fungerat bra. Det fliset vi har är från hallon, vinbär och äppelgrenar. Lägger även i komposten om det blir något över.
Eva 33c
15-04-2006, 08:59
Jag använder den på samma sätt som tidigare skribenter plus att jag har den på gångarna i trädgårdslandet (och även andra gångar) men då lägger jag en remsa plast (tex från tomma jordsäckar), markväv eller ,ibland (i brist på annat) ett lager tidningar (våta) under den för att hindra att det växer igen. Skönt att gå på.
Tack för alla tipsen!
Igår kördes kvarnen för fullt och det blev fint med flis under träd och buskar! Idag ska vi fortsätta att flisa ner grenar, de ta ju aldrig slut! ;-)
ingrid fuxwall
16-04-2006, 08:42
CITAT (Eva 33c @ 15-04-2006, 09:59)
Jag använder den på samma sätt som tidigare skribenter plus att jag har den på gångarna i trädgårdslandet (och även andra gångar) men då lägger jag en remsa plast (tex från tomma jordsäckar), markväv eller ,ibland (i brist på annat) ett lager tidningar (våta) under den för att hindra att det växer igen. Skönt att gå på.
Fast så kan man inte göra om man har mördarsniglar, så som vi har.
ingrid
Eva 33c
16-04-2006, 13:16
Vi är förskonade från dem, än så länge....
ingrid fuxwall
16-04-2006, 19:04
CITAT (Eva 33c @ 16-04-2006, 14:16)
Vi är förskonade från dem, än så länge....

Det ska du vara glad över, hoppas du slipper dem.
ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.