|
zaaritha
14-04-2006, 23:15
Tog första fästingen i år ; på Saffran, i dag! Glerrk!
Irene_L
15-04-2006, 08:45
Den första fästingen kröp på min hund igår. Fick bort den innan den hann sätta fast sig. Om fästingar tycker jag så här: mvh Irene
Tog första äckliga fästingen på Keno idag..
tog första i januari
CITAT (oldwolfie @ 16-04-2006, 22:03) tog första i januari  Oj! Använder du några fästingmedel, halsband eller plockar du varje dag?
frontline använder jag men har inte börjat ännu men de börjar bli dags
zaaritha
16-04-2006, 22:39
Vi använder också Frontline o det blir mycket till 12 djur..........
jag vet de e dyrt men va asiken ska man göra
zaaritha
16-04-2006, 23:12
Ja--som sagt var--har man djur ska man ta ansvaret också. Men man kan ju älska djur mera--än vad man får in i pengar.......
ja du då kostar de , men de finns ju halsband fast jag e inte säker på att man kunde ha dom till katter,dom halsbanden skulle räcka en säsong,men som sagt tror de va bara till hundar men de går ju framåt hela tiden ja o har man inte råd så får man ju plocka dom varje kväll o hoppas man hittar de dumma f¤&"/&/&((nnade fästingarna måste nog köpa frontline imorgon då jag ska till apoteket skriver upp på listan
För mig handlar det inte om pengar.. Har bara mitt lilla hjärta och han är värd allt det bästa. Att jag undrar beror på att man kan får hur många svar som helst.. Förra sommaren använde vi inget medel. Han var ju valp och ville inte utsätta honom för nåt. Inte kul att plocka fler fästingar varje dag, men det är inte så jobbigt om man bara har ett djur.
Jag använder Exspot. Tycker att det funkar bäst. Tycker att det är som att välja på pest eller kolera. Har man en gång haft en hund som drabbats av t.ex. Erlichia känns inte valet särskilt svårt Har ännu inte tagit någon fästing, så dom är verkligen sena i år. Det tidigaste jag tagit en fästing nån gång är i februari
Ni som har långt mer erfarenhet av hundar än jag.. Vad är skillnaden på Exspot och frontline? Är det olika verksamma ämnen i dom? Vilken är det som man måste förnya med jämna mellanrum? Och så är det väl någon av dom som försvinner om hunden badar. Det går då rakt inte att ha på en vattenälskande flat. Jag blir bara så förvirrad i denna djungel av medel och olika halsband.. Förra sommaren gjorde jag "misstaget" att ställa liknande fråga på AOH.. Jösses vad folk har olika åsikter och kan bli riktigt osams då det kommer till fästingmedel..
CITAT (cic @ 17-04-2006, 15:26) Ni som har långt mer erfarenhet av hundar än jag.. Vad är skillnaden på Exspot och frontline? Är det olika verksamma ämnen i dom? Vilken är det som man måste förnya med jämna mellanrum? Och så är det väl någon av dom som försvinner om hunden badar. Det går då rakt inte att ha på en vattenälskande flat. Jag blir bara så förvirrad i denna djungel av medel och olika halsband.. Förra sommaren gjorde jag "misstaget" att ställa liknande fråga på AOH.. Jösses vad folk har olika åsikter och kan bli riktigt osams då det kommer till fästingmedel.. Utan att nu ha några vetenskapliga belägg så vill jag hävda att Exspot är mer effektivt. Jag vill nog minnas att jag fick stöd i det av en veterinär också för några år sedan när vi hade diskussionen. Alla typer av fästingmedel får försämrad effekt av av att hunden badar. Den försvinner inte helt, men effekten kvarstår kortare tid. Du får alltså sätta på oftare än vad man behöver om man inte har en vattenidiot i snöret Många använder fästinghalsbanden, för dom kan du ta av när hunden badar. Var bara uppmärksam i början, eftersom många hundar får allergiska reaktioner. Ganska kraftiga i vissa fall också. Nä du! På AoH kan man inte diskutera fästingmedel utan att världskrig utbryter
TACK Anita! Jag får helt enkelt ta och prova mig fram. "Vår" veterinär har faktiskt tre flattar.. Jag kanske ska ta och fråga vad han använder. Keno kommer ju från gotland och där lär det finnas gott om fästingar. Men vår kennelägare använder inga medel alls, utan plockar varje kväll.. Nu har hon ju bara en tre hundar, men ändå.. Hon gillar inte medel alls, men har inga pekpinnar till oss alls. Hon tycker att vi ska göra vad som känns bäst för oss och Keno. Ja ja, vi kan väl fundera ett par veckor till i alla fall.. Invationen har ju inte börjat än.
Kanske ska förtydliga lite. Plocka får man kanske göra ibland också. Inget medel är 100% effektivt. Man bör ändå gå igenom hunden varje kväll för säkerhets skull. Min äldsta hund drabbades av Erlichia ... skit kan jag säga. Vidrig sjukdom
exspotfrontlineläser man så verkar de som om frontline har minst biverkningar eller mindre läbbiga humhum
Jag hittade den här sidan. Tyckte den var ganska informativ och objektiv.
Bettson
18-04-2006, 08:29
Men det står ingenting om hur farliga medlen är för fiskar om hunden badar. Jag tycker det är svårt att inte använda något för att skydda den lilla älsklingen men..... Om alla använder fästingmedlen så är jag rädd för att det blir badförbud för hundar därför att medlen är skadliga för fiskbestånden. Fiskarna är tydligen mycket känsliga, speciellt inplanterad öring och annat. Och har man en baddj***l så har man. Hur resonerar ni?
CITAT (Bettson @ 18-04-2006, 08:29) Men det står ingenting om hur farliga medlen är för fiskar om hunden badar. Jag tycker det är svårt att inte använda något för att skydda den lilla älsklingen men..... Om alla använder fästingmedlen så är jag rädd för att det blir badförbud för hundar därför att medlen är skadliga för fiskbestånden. Fiskarna är tydligen mycket känsliga, speciellt inplanterad öring och annat. Och har man en baddj***l så har man. Hur resonerar ni?  det stod om badandet i de länkarna jag satte in så man ska inte låta dom bada om man satt på medel
Bettson
18-04-2006, 09:17
CITAT (oldwolfie @ 18-04-2006, 08:36) CITAT (Bettson @ 18-04-2006, 08:29) Men det står ingenting om hur farliga medlen är för fiskar om hunden badar. Jag tycker det är svårt att inte använda något för att skydda den lilla älsklingen men..... Om alla använder fästingmedlen så är jag rädd för att det blir badförbud för hundar därför att medlen är skadliga för fiskbestånden. Fiskarna är tydligen mycket känsliga, speciellt inplanterad öring och annat. Och har man en baddj***l så har man. Hur resonerar ni?  det stod om badandet i de länkarna jag satte in så man ska inte låta dom bada om man satt på medel  Ja så det kan gå när man läser längre ner. Tack oldwolfie. Ingen veterinärsida har gett dom upplysningar jag säker. Här pratade man mera om att inte förorena med medlet direkt eller tomförpackningen. Det andra att hunden inte skulle tillåtas bada i vattendrag 2 dagar efter behandlingen.
Jag kan tänka mig att det kan vara skadligt för fisk precis efter behandlingen. Men medlet går ju ut i blodet, så efter ett par dagar kan jag inte tänka mig att det ska kunna påverka andra levande varelser ... utom fästingar då
Bettson
18-04-2006, 13:36
CITAT (AnitaGg @ 18-04-2006, 11:41) Jag kan tänka mig att det kan vara skadligt för fisk precis efter behandlingen. Men medlet går ju ut i blodet, så efter ett par dagar kan jag inte tänka mig att det ska kunna påverka andra levande varelser ... utom fästingar då :rolleyes: VI har en damm med inplanterad röding där vi bor. Där är det badförbud för hundar sedan all fisken dog. Vilka hundar som har badat och hur länge efter behandling vet jag inte.
Läste i VetFASS och det enda som står där är:
"Pyretroider är giftiga för fisk varför risken för kontaminering av akvarier och vattendrag ska beaktas då preparat och tomförpackning hanteras."
Nu har jag ringt in recept på Scalibor® halsband till mina vovvar, tack cic för länken! Det var tackvare den jag valde halsband. Verkar smidigare och dessutom billigast... Tidigare somrar här hemma har jag behövt plocka kanske 1 fästnig/vecka, men på stugan är det ett tiotal om dagen. Har tidigare bara handplockat och rensat säng och soffa på kvällarna men iår tänkte jag vara lite lat... Självklart ska jag gå igenom hundarna dagligen ute på stugan ändå... Än så länge har jag inte hittat nå fästingar någonstans, hoppas att det förblir så nu då.
Erik samlar fästingar o annat under tiden som jag fikar eller bara njuter av skogen  jag har redan igår plockat två fästingar från honom o jag har satt på frontline idag eftersom katterna inte tål de andra fästingmedlen så får de bli frontline för erik för dom gosar ju me varandra så mycket så scalibur skulle kunna vara farligt för mina katter o exspot me har jag hört
Ja då var det alså dags igen,plockade den första fästingen hos Murvel plus en löskrypande i dag.Hunden har jag inte sett någon på inte heller de 2 vandra katterna.Jag använder Front line,men avvaktar lite.Det är Murvel som har flerst fästingar.
CITAT (renate @ 19-04-2006, 18:00) Ja då var det alså dags igen,plockade den första fästingen hos Murvel plus en löskrypande i dag.Hunden har jag inte sett någon på inte heller de 2 vandra katterna.Jag använder Front line,men avvaktar lite.Det är Murvel som har flerst fästingar. Samma här. Tog den första krypande idag Brukar också vänta med Exspot till dess att det kommer igång på allvar.
Klematis
28-04-2006, 14:31
Nu var det dax hos mig. Plockade 3 st och sedan blev det frontlinebehandling. Men som sagt man får kolla dom varge dag ändå.
Även om jag satte på Frontline med jämna mellanrum enligt tidsangivelserna på förpackningen fick hunden fästingar runt nosen och i vid öronen,bara att kontrollera och plocka lite då och då.
Jag tog en fästning som inte hade satt sig till rätta ännu på Eddie... Isch vad dom är äckliga fast de är små...
Ciczi
zaaritha
29-04-2006, 20:47
Stod på text-TV att det ev. skulle bli mindre med fästingar i år, på grund av den snöiga, kalla vintern! I helskotta, heller! Har tagit 14 fästingar på djuren på ca 8-10 dar, samt 2 på mej o 1 på maken............ Vidrigt!
Maggan H
01-05-2006, 17:47
SannaLasso
01-05-2006, 22:11
Jag har använt Frontline på både katt och hund och det har funkat bra så länge dom inte hade mycket päls. Tyvärr blir det enorma tovor och knutor i pälsen av det. Scaliborhalsbandet är utmärkt på vissa men många hundar är överkänsliga mot det. Många tappar päls och får sår runt halsen, andra kan bli jättedåliga på andra vis. Det är ju trots allt ganska avancerat GIFT både i halsbandet och i Frontline/Expot. Förra året provade jag bärnsten! Jag köpte några äkta bärnstenar hos en guldsmed och trädde på tunn gummitråd som jag knöt runt hund- och katthalsarna. Jag tror absolut inte på sånt där hokus pokus. Men jag behövde inte ta bort en enda fästing!!! Jag fattar inte vad det berodde på, kanske för att bärnsten är kåda och kåda kommer väl från barrträd? Fästingarna trivs ju inte i barrskogar utan håller till i gräs och i löv/blandskog. Men inte kan urgammal bärnsten avge något som får fästingar att undvika att komma i närheten? Varsågoda, här är dagens skörd (från grannens hund): http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=4...lasso&pid=47373
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|