Full version: Löss redan!
webguide
Hej,

Vi har bladlöss (redan) på de växter som vi förkultiverar inomhus, speciellt på chillieplantor.

Vi hade samma problem förra året, då testade vi med såpvatten, såpvatten + t-sprit och att duscha av dem med kallt vatten... Men inget fungerar, nåågon som vet ett fungerande botemedel?

Hur är det med giftiga bekämpningsmedel, ansamlas de i plantorna, eller försvinner de? Tänker på om man t.ex. skall bespruta chilieplantor med det...
Alexander-VG-zon3
jag hadde bladlöss i vintras som kom, så dom finns .som jag gjorde va att jag spolda av växtan med kallt vatten i duschen sen stängde duschen och spryade med ros1 så duschen fungerade som en gaskamare sen ståd växten där över natten och jag spolade av dne igen .och efter det så har den växten inte fått fler lös .skölj över allt å rikligt med kallt vatten på växten både fungera eller att man doppar den i nån lösning med sprit-såpa m.m wub.gif
kerstin z5-6
Det finns oljebaserade bekämpningsmedel som inte är farliga , för varmt och stillastående luft ger gärna lössutveckling
Monarda
Jag har dragit upp plantor i flera år under lysrör men jag har ALDRIG förrän
i år haft bladlöss eller annan ohyra. För första gången har jag sått chili och då uppenbarade sig plötsligt bladlöss på dessa. Jag sprutade försiktigt med Provado och det hjälpte faktiskt + noggrann syning morgon och kväll med både glasögon och förstoringsglas. Aldrig mera chiliodling för min del.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon