Full version: Fuchsia
ettenna
Hej alla! Jag har köpt fuchsiasticklingar - olika sorter - och undrar nu: ska de toppas.
Mina är runt 1 dm höga och några har börjat blomma. Ska jag knipsa av blomman? Tror att de blir knubbigare om jag toppar dem - eller har jag helt fel?
Åsa, mälardalen zon 2
Du bör ta bort blomman ifall de är så små.

Ja toppning gör så att växterna grenar sig = de blir buskigare. Vill du göra stamträd av fuchsian låter du ett skott växa upp utan toppning, binder fast vid en pinne och toppar sedan där du vill att kronan ska börja.

Här hittas tidigare inlägg om toppning med bild
Index_67
Låna en bok på bibblan så att du kan få vettiga svar på dina frågor ,så blir det inte bara svävande för dig - eller fråga Kerstin -hon är så bra på allt.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Index_67 @ 15-04-2006, 11:06)
Låna en bok på bibblan så att du kan få vettiga svar  på dina frågor ,så blir det inte bara svävande för dig - eller fråga Kerstin -hon är  så bra på allt.

I det inlägget jag hänvisade till finns det bild med hänvisningar till vart och hur man toppar fuchsian som jag skickat i ett tidigare inlägg, så varför var inte det ett vettigt svar på frågan??? Där fanns det ju även beskrivning på hur man gör ifall man vill göra en till planta av sticklingen.
ettenna
Tack Åsa i Mälardalen. Det var ett bra svar.
Mvh
Annette
Index_67
Det finns så många bra böcker på området - menar jag det är alltid bra att kolla på flera , tog du illa upp eller - du piskar ur dig en del vassa svar själv ...... har du tänkt på det............
AnitaO
Fast nog är det väl enklare att fråga på ett forum än att åka iväg till bibblan.
Tycker i alla fall jag.
Dessutom kan man ha en 2-vägskommunikation.
Det kan man inte med en bok. Om man t.ex. har följdfrågor.

Ska nog också följa tipsen i denna tråd eftersom jag har Fuchsiasticklingar själv och är ny på det.

Åsa har alltid massor med bra svar på mina frågor, och jag tycker hon är mycket trevligare än en bok.
Så det så! smile.gif
Index_67
Finns kalasfina bilduppföljningar som man bara inte kan misslyckas med och det finns massor att välja på ,som är konkret faktabaserat - finns ingen anledning att gå ner på det stadiet att försvara någon som vi gjorde i skolan med att säga -så det så - larvigt ,det finns massor med trevliga kunniga människor här inne så det finns inget att hänga upp sig på alls, men det känns förstås tråkigt när man har en annan vinkel på vad någon säger men det är ju bara att respektera - precis som vi läser överallt i detta forum menar man ofta samma saker -men det sägs på olika sätt, vi får väl alla tänka på vad man säger- en del svarar på det man inte ens frågat om??!! överséende kallar vi det - låt det stanna med det,det finns så mycke frågor som behöver svar nu inför utplanteringstid.
AnitaO
CITAT (Index_67 @ 16-04-2006, 09:59)
finns ingen anledning att gå ner på det stadiet att försvara någon som vi gjorde i skolan med att säga -så det så - larvigt

Det kallas att skoja.
Det sades med glimten i ögat, därav smilien smile.gif
Hade man velat stampa i golvet och tjura hade man kanske använt denna mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon