Full version: "Skrytplantering"
Trädgårdsmannen
Har infarten till tomten ganska långt från huset och där finns just nu bara en stor gräsmatta utan häck som "välkomnar" gästen. Hörnan på den (som man ser först) funderar vi på att fylla med en trevlig plantering av lite rejälare slag.

Vi har gott om rådjur så det måste vara rådjurssäkert och det får gärna vara lite roliga växter, exempelvis fräcka lönnar o dylikt. Men, inga extremvarianter som inte går att uppbringa när man väl kommer med sin förhoppningsfulla lapp till plantskolan. Där har jag varit ett par gånger och dom bara skakar på huvudet med frågan; Har du varit på odla.nu idag igen? wub.gif

- Rabatten blir en trekant med sidlängd på ca 3 meter (~5 kvm).
- Det är söderläge, men stundvis blåsigt.
- Fundera på att göra markbädd.
- Zon 1.
- Gärna någonting som blommar, dock inte Rhododendron, det har vi gott om redan.
- Rabatten kommer slutta, eftersom det är en backe, inte allt för brant dock.
- Det finns gott om höga träd i närheten så höga växter är inte någont stort krav.
- Man kommer att se rabatten från alla håll beroende från vart man kommer, men avsikten är att planeringen skall vara gjord så att det är optimalt från söder därifrån man kommer i regel.

Hoppas ni har några intressanta tips!
Mariann
Kinesiska buskpioner! rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Har Du varit på Odla.nu igen? LOL får man DEN frågan ja då......LOL LOL LOL

Men VARFÖR inte åka til Lindhults Plantskola i Falkenberg - då är det - men den HÄR finns bara hos fem i hela Sverige! Åsså bligar man förälskat....

Just fräcka lönnar är han helduktig på samt andra fräacka träd, Strunt i Solhaga - de är halvtaskiga i urval jämfört med Lindhult!

Och har man väl sett hanses häxkvastar så är man såld!

När Du nuinte har så långt till en av Sveriges häftigaste(urval) plantskolor!

Hälsar ingrid
Trädgårdsmannen
Bra tips, men har du förslag på växtval som passar på våra förutsättningar - vet själv inte säkert om lönnar faller rådjur i smaken eller ej - dock verkar dom inte vilja stå i full sol med blåst...

Tips ?? wub.gif
Ingrid på Västkusten
Åk dit och bedåras - inte behöver man plantera lönnar om man itne vill - kika på allt som finns och fråga och fastna - inte skall man behöva bestämma allt i förväg inte.
Så mkt ovanligt finns det där.....
Trädgårdsmannen
Fasen Ingrid - nu måste jag ju åka....tjatmoster tongue.gif tongue.gif

Hur hittar man enklast? Har dom web eller känner du till opening times?
Ingrid på Västkusten
Lindhults Plantskola  31193 Långås. Tel. 0346-93005.

Avfart Morup-Långås - > kör mot Långås - finns längs vägen s a s. Slå en pling han har öppet för det mesta - kanske itne alltid till 1800.
Åsså plåga han ordentlig nu LOL LOL LOL

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
Vem skall man prata med då, eller är han ensam? (Man vill ju inte stå och tjôta med fel gobbe...)
Ingrid på Västkusten
En ensammen gubbe - man LOL och så en fru :-) som är 'go' åsså heter han Magnus.

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
Har lagt upp en skiss med lite funderingar i mitt fotoalbum, lätt att hitta bland alla bilderna... biggrin.gif

Den blir nog mer än ovanstående mått - men plats finns. Nu behöver jag hjälp att reda ut vad som passar och inte, samt vad som är felplacerad i förhållande till de andra, var på Åkraberg igår och fick totalfnatt...tur att man inte vare sig hade stora plånboken med sig eller gott om plats i bilen...för det är ju "lämpligt" om rabatten är förberedd innan man kommer dragandes med 10-15 växter...funderar redan på att ändra lite i skissen så att det blir lite "terassteg" med hjälp av torvblock eftersom rabatten kommer att ligga i en svag sluttning, håller torvblock till detta tror ni?
Ewa L
Smart idé att lägga in skissen. Ofta man försöker förklara, och en bild säger ju mer än 1000 ord.
Har också lagt in min 1:a skiss, dock bara en liten del av trädgården, men den får väl växa till sig.
Trädgårdsmannen
Det var en vacker skiss - det ser ut som om du har ett program för trädgårdsplanering, eller?

Sedan hittare jag en ännu vackrare bild i albumet "Självporträtt" rolleyes.gif
Ewa L
Tackar!!!
Nej, inget specialprogram. Har faktiskt gjort den i CorelDraw. Det jobbiga är egentligen att gå ut med måttstocken och mäta verkligheten.
Trädgårdsmannen
CorelDraw - du var mig en fena - fräckt att ha bildurklipp som växtsymboler - skall nog ta och mäta upp vårt också och se vad man kan göra, har i och för sig inte C-D men man får väl leka i Paint...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon