niklaswik
15-04-2006, 19:00
Ja, som rubriken säger, om man skrapar på "stammen" på någon växt och det är grönt där inne, är det alltid så att plantan lever då? Inga undantag?
Gloriana
16-04-2006, 17:36
Om stammen är grön om du skrapar så bör växten leva. Skrapa inte för mycket bara :-)
niklaswik
17-04-2006, 14:16
Hehe nej då, det ska jag inte.
Alexander-VG-zon3
17-04-2006, 15:22
den lever om dne är grön men för en garanti så måste du skrapa varje da ,skrapar du i da kankse den dör under natten
Anders zon 1
17-04-2006, 17:17
Att växten är grön under barken är ett gott tecken men så här års är det ingen 100% garanti för att den kommer att överleva längre fram. Kylan "konserverar" växterna under vintern och den tidiga våren och skadorna visar sig ibland inte förrän värmen kommer på allvar. Om rötterna eller ledningsvävnaden under barken har skadats kan plantan dö när den ska börja växa. Ett annat problem kan vara att alla knoppar frusit. Har växten sedan dålig förmåga att skjuta nya skott kan den dö. Man kan alltså inte helt säkert säga hur det det står till med busken/trädet förrän det satt igång att växa på allvar (ofta inte förrän i juni).
niklaswik
17-04-2006, 18:12
Okej, jag tänkte det jag också, att det inte är helt säkert, men nog känns det rätt bra i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.